Page 77 - Hungarian Golf Magazin - 2010/1.
P. 77
golf
VERSENY NEVE VERSENY NEVE 75 2010/1 hungarian golf magazin
egyes szolgáltatásokat helyezzük el kevés nyereséget termel, és ehhez ké- szírozására használják fel. Ellentétben
annak függvényében, hogy a klubon pest jelentős tőke kell a fejlesztéséhez. a hagyományos logikával, miszerint a
belül és a konkurenciához képest mi- A szükséges tőkét más szolgáltatá- nyereséget ott kell hagyni, ahol terme-
lyen szerepet töltenek be. A mátrix 2 soktól kell elvonni. A teher minden- lődött, a tulajdonos a klub távlati jö-
dimenzióban, egy külső és egy belső képpen a fejősteheneken van. Szol- vője érdekében átcsoportosítja a nye-
tényező alapján vizsgálja a klub szol- gáltatások: elektromos autó beszerzé- reséget. A klub fejlődését az alapozza
gáltatásait. A külső tényező a piac nö- se kölcsönzésre, spa & wellness köz- meg, ha a nyereséget a kérdőjelek
vekedési potenciálja, míg a belső té- pont fejlesztése, teniszpálya kialakítá- fejlesztésére fordítják. Fejőstehén szol-
nyező a klub relatív piaci részesedése. sa, stb… gáltatás lehet: ProShop, Greenfee, Étte-
Sztár:
rem, verseny- és rendezvényszervezés,
20% Magas piaci nö- klubtagság (telített klub esetén).
SZTÁROK KÉRDŐJELEK vekedési ütem Döglött kutya:
és a magas piaci
részesedés jel- Ezen a térrészen a piac növekedési
lemzi ezeket a üteme már lassú (vagy soha nem is
Piaci növekedés 10% szolgáltatásokat. volt növekedés), és az adott szolgál-
A szolgáltatások tatás piaci részaránya is kicsi. Az, hogy
jelentősen hozzá-
az adott szolgáltatás miért került ebbe
járulnak a klub jó a helyzetbe, csak a klub múltjának
hírnevéhez, növe- elemzéséből deríthető ki. Lehet, hogy
DÖGLÖTT kedésének meg- a döglött kutya előzőleg fejős tehén
KUTYÁK
alapozásához és volt, s miután sok kérdőjelet fölnevelt
FEJŐS-
TEHENEK
0% nyereségének biz- életgörbéjének hanyatló szakaszán, ki-
tosításához. Mivel fogyott alóla a piac. Lehet azonban az
10x 1x 0,1x
piacuk igen gyor- is, hogy nagy lehetőségekkel kecseg-
Relatív piaci részesedés san nő, komoly tető kérdőjelként indult, de a legkü-
erőforrásokat kell lönbözőbb okok miatt – elhibázott
Relatív piaci részesedés (RPR): a piacvezetőhöz képest
a fejlesztésükre elemzés, nem megfelelő támogatás,
mekkora a piaci részesedésünk.
fordítani. A klub versenytársak megelőző akciói stb.
saját piaci részesedésünk érdeke: minél na- – nem azt a pályát futotta be, ame-
________________________
RPR = gyobb piaci része- lyet a klub elvárt tőle. Ezek a szolgál-
konkurens piaci részesedése
sedés. A termelő- tatások többnyire csak fogyasztják a
dő nyereség nagy klub tőkéjét, és nem járulnak hozzá a
A piaci részesedés mérhető pl. eladott részét érdemes visszaforgatni. Ezek a fejlődéshez. Ezektől a szolgáltatások-
greenfee darabszám, greenfee árbe- szolgáltatások gyakorlatilag felhasz- tól könyörtelenül meg kell szabadul-
vétel, klubtagsági létszám, versenyek nálnak minden forrást, amit megter- ni. Szolgáltatás: bármi lehet, de ha az
száma alapján. melnek. Nem szabad arra használni alapszolgáltatásokat érinti, akkor az
Az alábbiakban az egyes területek el- őket, hogy a többi szolgáltatást fi nan- a klub egészének működését veszé-
nevezései alapján a piaci szituációkat, szírozzák. Ide sorolható szolgáltatások lyezteti. Alapszolgáltatás: klubtagság,
a szolgáltatásokat elemezzük. a következők: klubtagság, greenfee, greenfee értékesítés, étterem
golfverseny, rendezvényszervezés. Fentiek alapján fordítsunk kellő időt és
Kérdőjel: energiát arra, hogy elemezve klubunk
Fejőstehén:
Olyan szolgáltatásokat sorolunk ide, szolgáltatásait, elhelyezzük azokat a
melyek – már egy régóta üzemelő Ezek az egykori sztárok – előnyös piaci 2x2-es mátrixban, így rávilágítva azok-
golfklubban - újonnan kerültek be- pozícióik miatt – igen erős nyereség- ra a gyenge pontokra, ahol erősítésre
vezetésre, életük korai szakaszában termelő képességgel rendelkeznek. A van szükség (vagy esetleg a piacról
vannak és nem lehet tudni, hogy a piac érettsége ugyanakkor már nem történő kivonulásra).
későbbiekben a szolgáltatást meg- indokol nagy beruházásokat a fejlesz- Cikksorozatunk hetedik részében ismét
tartja vagy elveti a klubigazgató. A tésükbe. Csak a versenyben maradá- egy olyan helyzet meghatározó segítsé-
szolgáltatás bevezetése költségekkel sukat kell biztosítani. Ez lehetővé teszi, get hívunk, mellyel pozícionálni tudjuk
jár, így a korai szakaszban mindenkép- hogy a termelődő nyereség egy részét szolgáltatásainkat / termékeinket.
pen befektetést igényel. Viszonylag más stratégiai üzleti egységek fi nan- Révész Tamás
2010.04.16. 9:04:30
74-75 Révész menedzsment 6 hgU 23 3 2010.04.16. 9:04:30
74-75 Révész menedzsment 6 hgU 23 3