Page 77 - Hungarian Golf Magazin - 2010/1.
P. 77

golf
          VERSENY NEVE                                        VERSENY NEVE                   75  2010/1 hungarian golf magazin



                  egyes szolgáltatásokat helyezzük el  kevés nyereséget termel, és ehhez ké-  szírozására használják fel. Ellentétben
                  annak függvényében, hogy a klubon  pest jelentős tőke kell a fejlesztéséhez.  a hagyományos logikával, miszerint a
                  belül és a konkurenciához képest mi-  A szükséges tőkét más szolgáltatá-  nyereséget ott kell hagyni, ahol terme-
                  lyen szerepet töltenek be. A mátrix 2  soktól kell elvonni. A teher minden-  lődött, a tulajdonos a klub távlati jö-
                  dimenzióban, egy külső és egy belső  képpen a fejősteheneken van. Szol-  vője érdekében átcsoportosítja a nye-
                  tényező alapján vizsgálja a klub szol-  gáltatások: elektromos autó beszerzé-  reséget. A klub fejlődését az alapozza
                  gáltatásait. A külső tényező a piac nö-  se kölcsönzésre, spa & wellness köz-  meg, ha a nyereséget a kérdőjelek
                  vekedési potenciálja, míg a belső té-  pont fejlesztése, teniszpálya kialakítá-  fejlesztésére fordítják. Fejőstehén szol-
                  nyező a klub relatív piaci részesedése.   sa, stb…                gáltatás lehet: ProShop, Greenfee, Étte-
                                                                   Sztár:
                                                                                    rem, verseny- és rendezvényszervezés,
                      20%                                          Magas piaci nö-  klubtagság (telített klub esetén).
                             SZTÁROK                KÉRDŐJELEK     vekedési  ütem   Döglött kutya:

                                                                   és a magas piaci
                                                                   részesedés  jel-  Ezen a térrészen a piac növekedési
                                                                   lemzi ezeket a  üteme már lassú (vagy soha nem is
                   Piaci növekedés  10%                            szolgáltatásokat.  volt növekedés), és az adott szolgál-

                                                                   A szolgáltatások  tatás piaci részaránya is kicsi. Az, hogy
                                                                   jelentősen hozzá-
                                                                                    az adott szolgáltatás miért került ebbe
                                                                   járulnak a klub jó  a helyzetbe, csak a klub múltjának
                                                                   hírnevéhez, növe-  elemzéséből deríthető ki. Lehet, hogy
                                                      DÖGLÖTT      kedésének meg-   a döglött kutya előzőleg fejős tehén
                                                        KUTYÁK
                                                                   alapozásához és  volt, s miután sok kérdőjelet fölnevelt
                              FEJŐS-
                           TEHENEK
                      0%                                           nyereségének biz-  életgörbéjének hanyatló szakaszán, ki-
                                                                   tosításához. Mivel  fogyott alóla a piac. Lehet azonban az
                         10x                               1x                    0,1x
                                                                   piacuk igen gyor-  is, hogy nagy lehetőségekkel kecseg-
                                   Relatív piaci részesedés        san nő, komoly  tető kérdőjelként indult, de a legkü-
                                                                   erőforrásokat kell  lönbözőbb okok miatt – elhibázott
                  Relatív piaci részesedés (RPR): a piacvezetőhöz képest
                                                                   a   fejlesztésükre  elemzés, nem megfelelő támogatás,
                  mekkora a piaci részesedésünk.
                                                                   fordítani. A klub  versenytársak megelőző akciói stb.
                                  saját piaci részesedésünk        érdeke: minél na-  – nem azt a pályát futotta be, ame-
                                    ________________________
                          RPR   =                                  gyobb piaci része-  lyet a klub elvárt tőle. Ezek a szolgál-
                                  konkurens piaci részesedése
                                                                   sedés. A termelő-  tatások többnyire csak fogyasztják a
                                                                   dő nyereség nagy  klub tőkéjét, és nem járulnak hozzá a
                  A piaci részesedés mérhető pl. eladott  részét érdemes visszaforgatni. Ezek a  fejlődéshez. Ezektől a szolgáltatások-
                  greenfee darabszám, greenfee árbe-  szolgáltatások gyakorlatilag felhasz-  tól könyörtelenül meg kell szabadul-
                  vétel, klubtagsági létszám, versenyek  nálnak minden forrást, amit megter-  ni. Szolgáltatás: bármi lehet, de ha az
                  száma alapján.                   melnek. Nem szabad arra használni  alapszolgáltatásokat érinti, akkor az
                  Az alábbiakban az egyes területek el-  őket, hogy a többi szolgáltatást fi nan-  a klub egészének működését veszé-
                  nevezései alapján a piaci szituációkat,  szírozzák. Ide sorolható szolgáltatások  lyezteti. Alapszolgáltatás: klubtagság,
                  a szolgáltatásokat elemezzük.    a következők: klubtagság, greenfee,  greenfee értékesítés, étterem
                                                   golfverseny, rendezvényszervezés.  Fentiek alapján fordítsunk kellő időt és
                  Kérdőjel:                                                         energiát arra, hogy elemezve klubunk
                                                   Fejőstehén:
                  Olyan szolgáltatásokat sorolunk ide,                              szolgáltatásait, elhelyezzük azokat a
                  melyek – már egy régóta üzemelő  Ezek az egykori sztárok – előnyös piaci  2x2-es mátrixban, így rávilágítva azok-
                  golfklubban - újonnan kerültek be-  pozícióik miatt – igen erős nyereség-  ra a gyenge pontokra, ahol erősítésre
                  vezetésre, életük korai szakaszában  termelő képességgel rendelkeznek. A  van szükség (vagy esetleg a piacról
                  vannak és nem lehet tudni, hogy a  piac érettsége ugyanakkor már nem  történő kivonulásra).
                  későbbiekben a szolgáltatást meg-  indokol nagy beruházásokat a fejlesz-  Cikksorozatunk hetedik részében ismét
                  tartja vagy elveti a klubigazgató. A  tésükbe. Csak a versenyben maradá-  egy olyan helyzet meghatározó segítsé-
                  szolgáltatás bevezetése költségekkel  sukat kell biztosítani. Ez lehetővé teszi,  get hívunk, mellyel pozícionálni tudjuk
                  jár, így a korai szakaszban mindenkép-  hogy a termelődő nyereség egy részét  szolgáltatásainkat / termékeinket.
                  pen befektetést igényel. Viszonylag  más stratégiai üzleti egységek fi nan-           Révész Tamás








                                                                                                              2010.04.16.   9:04:30
         74-75 Révész menedzsment 6 hgU 23   3                                                                2010.04.16.   9:04:30
         74-75 Révész menedzsment 6 hgU 23   3
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82