Page 66 - Hungarian Golf - 2009/5.
P. 66

golf
                                   64
            EGÉSZSÉG  MENTÁLIS EDZÉS  Damian MacPherson:
                hungarian golf magazin 2009/5




               Az elme szerepe  4. rész






               A golfedző



               segíti vagy hátráltatja



               a tanuló fejlődését?





                            Nyugodtan kijelenthetem, hogy aki golfozik, vagy golfozni tanul, így vagy úgy, de fog-
                            lalkozik technikai kérdésekkel, finomítással. Az edzésen alakít a swing ívén, az impact

                            szögén, a törzs elfordulásán vagy a csukló helyzetén. Bármilyen szintű a golftudása, a
                            golfozó megpróbálja a rendelkezésére álló technikai tudást továbbfejleszteni, illetve a
                            gyakorlatban alkalmazni.



               A                                órányi gyakorlása után az emberi agy  jelentett problémát számukra a moz-
                      videótechnológia fejlődésével  nak kutatása szerint egy új készség 5-6  teltével visszatértek a feladathoz, nem
                      és a mozdulatsorok megfigye-
                                                a rövid távú memóriából a permanens  dulatok felidézése és visszakeresése az
                      lésével egyre többet megtud-
               hatunk a test hatékony mozgásáról az  motoros (mozgásos) készségekért fe-  agyban, ám akkor már a premotoros
               adott sportban. Edzői munkám során  lelős területre irányítja az új utasítást.  kéreg és a kisagy (a mozgásért felelős
               azonban sajnos igen gyakran találko-  Amíg a kutatásban résztvevők ismer-  területek) vették át az irányítást.
               zom olyan golfozóval, aki saját magát  kedtek a feladattal, a rövid távú memó-
               köti gúzsba azzal, hogy túlanalizálja  riáért és többféle tanulási folyamatért  A megszakítás ideje alatt a feladat
               a mozdulatait. Ők végül CSELEKVÉS  felelős prefrontális kéreg (a homlok-  agyban történő modellezését végző
               helyett mindössze a cselekvés elemzé-  lebeny elülső része) igen aktív volt.  idegi kapcsolódások a prefrontális
               sét végzik. Nem tagadom a technikai  Amikor a vizsgálati alanyok 5-6 óra el-  területről a motoros vezérlés terüle-
               információ szükségességét, de ennek                               tére tevődtek át. 5-6 óra elteltével a
               az információnak csak akkor van ér-                               feladatformula gyakorlás nélkül is „be-
               telme, ha a gyakorlatba ültetjük, sőt,                            égett” az agyba.
               automatizáljuk.                                                   Ez pedig kétségkívül azt jelenti,
                                                                                  hogy az újonnan elsajátított kész-
               Felejtsük el végre az „izomme-                                       ség összezavarodik, leromlik,
               mória” elméletét és fogadjuk                                           sőt, el is veszhet, ha a kísérleti
               el, hogy a golf swinget az agy                                          személy a kritikus 5-6 órás
               tárolja. Az agy ezután paran-                                            periódus alatt (amely köz-
               csot ad az izomnak, hogyan                                               ben az agy megpróbálja
               végezze el a mozgássort.                                                 stabilizálni az eredeti fel-
               Aktuális technikánkra te-                                                adat idegi megjelenítését)
               kintsünk úgy, mint amit az                                               a tanulttól eltérő mozdu-
               agy tárol a memóriájában.                                                latsort próbál megtanulni.
               Az idegpályákat annyiszor                                               A kísérlet egyértelműen bi-
               „bejárjuk”, hogy tudatos gon-                                         zonyítja, hogy ha egy új moz-
               dolkodásra már nincs szükség.                                        dulatot kívánunk állandósítani és

               A Johns Hopkins Egyetem tudósai-                                   automatizálni, akkor figyelnünk kell a
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71