Page 66 - Hungarian Golf - 2009/5.
P. 66
golf
64
EGÉSZSÉG MENTÁLIS EDZÉS Damian MacPherson:
hungarian golf magazin 2009/5
Az elme szerepe 4. rész
A golfedző
segíti vagy hátráltatja
a tanuló fejlődését?
Nyugodtan kijelenthetem, hogy aki golfozik, vagy golfozni tanul, így vagy úgy, de fog-
lalkozik technikai kérdésekkel, finomítással. Az edzésen alakít a swing ívén, az impact
szögén, a törzs elfordulásán vagy a csukló helyzetén. Bármilyen szintű a golftudása, a
golfozó megpróbálja a rendelkezésére álló technikai tudást továbbfejleszteni, illetve a
gyakorlatban alkalmazni.
A órányi gyakorlása után az emberi agy jelentett problémát számukra a moz-
videótechnológia fejlődésével nak kutatása szerint egy új készség 5-6 teltével visszatértek a feladathoz, nem
és a mozdulatsorok megfigye-
a rövid távú memóriából a permanens dulatok felidézése és visszakeresése az
lésével egyre többet megtud-
hatunk a test hatékony mozgásáról az motoros (mozgásos) készségekért fe- agyban, ám akkor már a premotoros
adott sportban. Edzői munkám során lelős területre irányítja az új utasítást. kéreg és a kisagy (a mozgásért felelős
azonban sajnos igen gyakran találko- Amíg a kutatásban résztvevők ismer- területek) vették át az irányítást.
zom olyan golfozóval, aki saját magát kedtek a feladattal, a rövid távú memó-
köti gúzsba azzal, hogy túlanalizálja riáért és többféle tanulási folyamatért A megszakítás ideje alatt a feladat
a mozdulatait. Ők végül CSELEKVÉS felelős prefrontális kéreg (a homlok- agyban történő modellezését végző
helyett mindössze a cselekvés elemzé- lebeny elülső része) igen aktív volt. idegi kapcsolódások a prefrontális
sét végzik. Nem tagadom a technikai Amikor a vizsgálati alanyok 5-6 óra el- területről a motoros vezérlés terüle-
információ szükségességét, de ennek tére tevődtek át. 5-6 óra elteltével a
az információnak csak akkor van ér- feladatformula gyakorlás nélkül is „be-
telme, ha a gyakorlatba ültetjük, sőt, égett” az agyba.
automatizáljuk. Ez pedig kétségkívül azt jelenti,
hogy az újonnan elsajátított kész-
Felejtsük el végre az „izomme- ség összezavarodik, leromlik,
mória” elméletét és fogadjuk sőt, el is veszhet, ha a kísérleti
el, hogy a golf swinget az agy személy a kritikus 5-6 órás
tárolja. Az agy ezután paran- periódus alatt (amely köz-
csot ad az izomnak, hogyan ben az agy megpróbálja
végezze el a mozgássort. stabilizálni az eredeti fel-
Aktuális technikánkra te- adat idegi megjelenítését)
kintsünk úgy, mint amit az a tanulttól eltérő mozdu-
agy tárol a memóriájában. latsort próbál megtanulni.
Az idegpályákat annyiszor A kísérlet egyértelműen bi-
„bejárjuk”, hogy tudatos gon- zonyítja, hogy ha egy új moz-
dolkodásra már nincs szükség. dulatot kívánunk állandósítani és
A Johns Hopkins Egyetem tudósai- automatizálni, akkor figyelnünk kell a