Page 70 - Hungarian Golf - 2009/5.
P. 70

golf
                hungarian golf magazin 2009/5  68          VERSENY NEVE


                A cikksorozat előző részében
                az üzleti tervezés alapjait te-
                kintettük át. Megvizsgáltuk
            MENEDZSMENT  lítani az üzleti tervet és rész-
                azt, hogy miként kell összeál-

                letesebben elemeztük az üzle-
                ti terv egyes elemeit. Ebben a
                számban tovább folytatjuk a
                tervezés elemeinek felsorolá-
                sát és mélyebben is vizsgálni
                fogjuk a stratégiaalkotás fo-
                lyamatát és annak első lépé-
                sét, a helyzetelemzést.

                                      Klub





















                                                menedzsment









                                                                     V
                                                                         EZÉ
                                Ü Z L E T I   T E R V E Z É S   2 .S 2.
                                ÜZLETI TER

                A  helyzetelemzés és stratégia-   A stratégiaalkotás folyamata   Az alábbi ábra segít eligazodni a stra-
                alkotás  döntő szerepet játszik a  A klub múltbéli és a jövőbeni kívánt  tégiaalkotás folyamatában. A „Hol
                klub megfelelő irányításának életé-  állapota közötti áthidaló tevékenység  tartunk?” és a „Hova akarunk eljut-
                ben.                            a stratégiaalkotás. A stratégia kidolgo-  ni?” állapotok közötti „Hogyan?” kér-
                                                zása három lépésben történik:    dés feleltethető meg a klub stratégiá-
                A  stratégia:  „egy szervezet hosszú  –  a klub jelenlegi helyzetének felmé-  jának. Azaz a jelen állapotból milyen
                távon követett tevékenységi irá-  rése (SWOT, analízis, BCG-mátrix,  stratégiával kívánunk eljutni a vizio-
                nya, viselkedési módja, amely a   PEST- elemzés),                nált jövőbeni remélt állapotba.
                versenytársakkal szembeni előny  –  a klub jövőbeni kívánt állapotának  (Lásd. ábra)
                létrehozására/megőrzésére  szol-  vizionálása (misszió, jövőkép kiala-
                   1
                gál”.  Igénybe veszi a szervezet   kítása),                      Ahhoz, hogy stratégiát tudjunk
                rendelkezésére álló erőforrásait és  –  a célok elérése érdekében cselekvé-  alkotni, először tisztában kell lennünk
                azokat a klub környezetéhez iga-  si terv alkotása (termékéletgörbe,  azzal, hogy milyen környezetben
                zodva osztja fel annak érdekében,   Porter-féle öt-tényezős modell,  kívánunk működtetni golfpályát.
                hogy a klub kielégítse a stakehol-  Porter-féle alapstratégiák, Ansoff -  Ehhez nyújt segítséget a  helyzet-
                    2
                derek  igényeit.                  féle mátrix).                  elemzés.
                1  Marosán György: A 21. század stratégiai  menedzsmentje, Műszaki Kiadó, Budapest, 2006. p.14.
                2  Stakeholder: a klubbal kapcsolatban álló személyek, vállalkozások. Ilyenek például a tulajdonosok, alkalmazottak, klubtagok, vendégek, beszállítók.




                                                                                                              2009.10.12.   15:44:39
         68-69 Révész menedzsment 5 hg 202   2
         68-69 Révész menedzsment 5 hg 202   2                                                                2009.10.12.   15:44:39
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75