Page 56 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2011.
P. 56
56 HUNGARIAN golf magazin
Ú gondolom, hogy a szülőknek, pe- Az élsportot tekintve vi- Az előbb a hasonló sportok
dagógusoknak és edzőknek nem-
közötti finom különbségek-
szonylag jó helyen állunk –
csak a sportkarrierre vágyó gye- a pekingi olimpia összesí- ről kérdeztem, most foglal-
J rekeket kell támogatniuk, hanem tett éremtáblázatán 81-ből kozzunk egy kicsit az azo-
azokat is, akikben megvan a moz- a 21. helyen szerepeltünk –, nosságokkal. Mi történik az
R gás iránti igény. de európai összehasonlítás- agyban a mozgás során?
ban a magyar gyerekek ke-
Unalomig ismételgetik, még-
E sem lehet megkerülni, hogy a mai vesebbet mozognak az át- A mozgás nyomot hagy az agy-
ban, ez a lenyomat a mentális séma.
magyar társadalomban a kritizálás,
lagnál.
a megalázás, a sárba tiprás jött di- Hadd mondjak erre egy példát: ha
T vatba a kibontakoztatás, a támo- A gyerekek „leszoknak” a egy külföldi vendégünk érkezik Bu-
gatás és az ennek megfelelő tel- sportról, de nemcsak nálunk. Az dapestre, először csak annyit tud
IN a személyiség fejlődésének igazi vül nagy a sport abbahagyásá- hogy vannak hidak – tehát viszony-
városunkról, hogy van Buda és Pest,
jesítményfejlesztés helyett, ami egész Európai Unióban rendkí-
hajtóereje és motorja lenne – de nak aránya: egy friss kutatás sze-
lag szűkös a Budapest-sémája. Ám
világos, hogy nem az alatt az óri-
rint a 12 évesek körében ez az ha elkezd csavarogni, várost nézni,
ási prés alatt, ahogyan a magyar arány 82-86 százalék, ami ösz- akkor a séma egyre bővül. Ugyan-
élsport nagy része működik! Itt a szecseng az előbb idézett ada- így vagyunk a mozgással: kezdet-
teljesítmény szükséges, elkerülhe- tokkal. Egyrészt azért, mert a ko- ben csak néhány benyomásunk van
tetlen és azonnal elérendő célként rai élsport-orientáció nem felel a mozdulatsorokról, de gyakorlással
jelenik meg. A szó szoros értelmé- meg a gyerek természetes fejlő- a séma bővíthető, erősíthető. Eb-
ben lekaszáljuk a tehetségeinket: dési ritmusának, másrészt sajnos ben a folyamatban a sportpszicho-
rövid idő alatt nagyon nagy telje- a szülők ellenállása is szerepet ját- lógia is segíthet a mentáltréninggel,
sítményt akarunk tőlük. Nem baj, szik benne. Holott az a normális ami nem más, mint a mozgássorok
ha a gyerek amúgy még ifinek szá- – amitől a szülők berzenkednek, fejben, gondolatban való gyakorlá-
mít: versenyezzen csak a felnőtt s állhatatlannak tartják csemeté- sa. Három célja van: a jó mozgások
kategóriában is. A múltkor zokog- jüket –, ha az egyik héten lova- begyakorlása, a hibás mozdulatso-
va jött hozzám egy fiatal röplab- golni akar, a másik héten bicikliz- rok korrekciója és a kieső edzések
dás, akitől az edzője azt követelte, ni, de utána a jégkorongot is ki pótlása. A módszer nem csupán a
hogy napi három meccsen játsz- akarja próbálni, és persze vadví- mozgásséma erősítésére, rögzítésé-
szon. Úgy látom, hogy az élet más zi túrára is menjünk…A gyerek re alkalmas, de e modellező funk-
területein is nagyon rosszul bá- fejlődéslélektani szempontból ció segítségével a sportolót jobban
nunk a tehetségeinkkel, és meg- pont ekkor viselkedik jól! Neki fel tudjuk készíteni a versenyhelyze-
kockáztatom, hogy ez még a ma- ugyanis az a dolga, hogy 12 éves tekre is.
gyar gazdasági helyzetre is kihat. koráig minden alapvető mozgás-
formát megismerjen, megtanul- Van valami közös például a fu-
... miközben ha egy sportoló jon, sőt párhuzamosan is érjék tás és a sakkozás sémájában?
aranyérmet hoz, azt teljesen fejlesztő ingerek. A szülők nagy
természetesnek tekintjük, része ezzel szembemegy: „Ha el- A különböző sportágak mind a
az ezüst meg már semmit döntötted, hogy focizni akarsz, mozdulatsorok, mind a kognitív
sem ér. akkor ott is maradsz!” Ez nem he- teljesítmény tekintetében más-
lyes. Tudom, hogy anyagilag és más követelményt állítanak a spor-
Ez az attitűd nagyon jellemző ránk. szervezésileg ez nagy problémát toló elé. A sakkmester esetében na-
Nemrég jártam egy osztrák falu- jelent, de aki nem élsportra adja gyon fontos, hogy kreatív módon
ban, ahol három napig ünnepel- a gyerekét, az próbáljon meg ér- tudja előhívni és alkalmazni a ko-
ték az onnan származó sportolót telmes kompromisszumot kötni rábban megtanult variációkat. A
csupán azért, mert olimpiai kvó- vele. „Oké, most három hónapig hosszútávfutónak eff ajta kreativi-
tát szerzett. Ők tisztában vannak focizol, aztán majd fél évig teni- tásra nincs szüksége, viszont tud-
vele, milyen iszonyatos mennyisé- szezni fogsz.” nia kell, hogyan gazdálkodjon az
gű munka kell ahhoz, hogy vala- Eddig az életkorig a gyerek ál- erejével: az iramot és a többiek-
ki egyáltalán kijusson az olimpiára talában nem nyerni akar. A 12 év kel való versengés pillanatnyi állá-
– ennek megfelelő tisztelet övez- alattiak motivációja egészen más: sát kell felmérnie. Az ő nyeréséhez
te, függetlenül attól, hogy utána minden mozgásfajtát ki akarnak szükséges viselkedésrepertoár eb-
hányadik helyezést ért el. Eleve a próbálni, jól akarják érezni magu- ben az értelemben szűkebb, mint
teljesítményt díjazták, nem a vég- kat, együtt akarnak lenni a baráta- a sakkozóé. Különbséget tehetünk
eredményt. Jó lenne, ha nálunk is ikkal. Ez pedig ellentétes az élsport a sportágak között aszerint is, hogy
ezt a sorrendet alkalmaznák. kívánalmaival… szabadon, vagy zárt körben, meg-