Page 56 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2011.
P. 56

56  HUNGARIAN golf magazin





                Ú    gondolom, hogy a szülőknek, pe-   Az élsportot tekintve vi-     Az előbb a hasonló  sportok
                     dagógusoknak és edzőknek nem-

                                                                                     közötti finom különbségek-
                                                       szonylag jó helyen állunk –
                     csak a sportkarrierre vágyó gye-  a pekingi olimpia összesí-    ről kérdeztem, most foglal-
                J    rekeket kell támogatniuk, hanem   tett éremtáblázatán 81-ből    kozzunk egy kicsit az azo-
                     azokat is, akikben megvan a moz-  a 21. helyen szerepeltünk –,   nosságokkal. Mi történik az
                R    gás iránti igény.                 de európai összehasonlítás-   agyban a mozgás során?
                                                       ban a magyar gyerekek ke-
                       Unalomig ismételgetik, még-
                E    sem lehet megkerülni, hogy a mai   vesebbet mozognak az át-  A mozgás nyomot hagy az agy-
                                                                                 ban, ez a lenyomat a mentális séma.
                     magyar társadalomban a kritizálás,
                                                       lagnál.
                     a megalázás, a sárba tiprás jött di-                        Hadd mondjak erre egy példát: ha
                T    vatba a kibontakoztatás, a támo-  A gyerekek „leszoknak”  a  egy külföldi vendégünk érkezik Bu-
                     gatás és az ennek megfelelő tel-  sportról, de nemcsak nálunk. Az  dapestre, először csak annyit tud
                IN   a személyiség fejlődésének igazi  vül nagy a sport abbahagyásá-  hogy vannak hidak –  tehát viszony-
                                                                                 városunkról, hogy van Buda és Pest,
                     jesítményfejlesztés helyett, ami  egész Európai Unióban rendkí-
                     hajtóereje és motorja lenne – de  nak aránya: egy friss kutatás sze-
                                                                                 lag szűkös a Budapest-sémája. Ám
                     világos, hogy nem az alatt az óri-
                                                   rint a 12 évesek körében ez az  ha elkezd csavarogni, várost nézni,
                     ási prés alatt, ahogyan a magyar  arány 82-86 százalék, ami ösz-  akkor a séma egyre bővül. Ugyan-
                     élsport nagy része működik! Itt a  szecseng az előbb idézett ada-  így vagyunk a mozgással: kezdet-
                     teljesítmény szükséges, elkerülhe-  tokkal. Egyrészt azért, mert a ko-  ben csak néhány benyomásunk van
                     tetlen és azonnal elérendő célként  rai élsport-orientáció  nem felel  a mozdulatsorokról, de gyakorlással
                     jelenik meg. A szó szoros értelmé-  meg a gyerek természetes fejlő-  a séma bővíthető, erősíthető. Eb-
                     ben lekaszáljuk a tehetségeinket:  dési ritmusának, másrészt sajnos  ben a folyamatban a sportpszicho-
                     rövid idő alatt nagyon nagy telje-  a szülők ellenállása is szerepet ját-  lógia is segíthet a mentáltréninggel,
                     sítményt akarunk tőlük. Nem baj,  szik benne. Holott az a normális  ami nem más, mint a mozgássorok
                     ha a gyerek amúgy még ifinek szá-  – amitől a szülők berzenkednek,  fejben, gondolatban való gyakorlá-

                     mít: versenyezzen csak a felnőtt  s állhatatlannak tartják csemeté-  sa. Három célja van: a jó mozgások
                     kategóriában is. A múltkor zokog-  jüket –, ha az egyik héten lova-  begyakorlása, a hibás mozdulatso-

                     va jött hozzám egy fiatal röplab-  golni akar, a másik héten bicikliz-  rok korrekciója és a kieső edzések
                     dás, akitől az edzője azt követelte,  ni, de utána a jégkorongot is ki  pótlása. A módszer nem csupán a
                     hogy napi három meccsen játsz-  akarja próbálni, és persze vadví-  mozgásséma erősítésére, rögzítésé-
                     szon. Úgy látom, hogy az élet más  zi túrára is menjünk…A gyerek  re alkalmas, de e modellező funk-
                     területein is nagyon rosszul bá-  fejlődéslélektani szempontból  ció segítségével a sportolót jobban
                     nunk a tehetségeinkkel, és meg-  pont ekkor viselkedik jól! Neki  fel tudjuk készíteni a versenyhelyze-
                     kockáztatom, hogy ez még a ma-  ugyanis az a dolga, hogy 12 éves  tekre is.
                     gyar gazdasági helyzetre is kihat.    koráig minden alapvető mozgás-
                                                   formát megismerjen, megtanul-     Van valami közös például a fu-
                         ... miközben ha egy sportoló  jon, sőt párhuzamosan is érjék   tás és a sakkozás sémájában?
                         aranyérmet hoz, azt teljesen  fejlesztő ingerek. A szülők nagy
                         természetesnek tekintjük,  része ezzel szembemegy: „Ha el-  A különböző sportágak mind a
                         az ezüst meg már semmit  döntötted, hogy focizni akarsz,  mozdulatsorok, mind a kognitív
                         sem ér.                   akkor ott is maradsz!” Ez nem he-  teljesítmény tekintetében más-
                                                   lyes. Tudom, hogy anyagilag és  más követelményt állítanak a spor-
                     Ez az attitűd nagyon jellemző  ránk.  szervezésileg ez nagy problémát  toló elé. A sakkmester esetében na-
                     Nemrég jártam egy osztrák falu-  jelent, de aki nem élsportra adja  gyon fontos, hogy kreatív módon
                     ban, ahol három napig ünnepel-  a gyerekét, az próbáljon meg ér-  tudja előhívni és alkalmazni a ko-
                     ték az onnan származó sportolót  telmes kompromisszumot kötni  rábban megtanult variációkat. A
                     csupán azért, mert olimpiai kvó-  vele. „Oké, most három hónapig  hosszútávfutónak eff ajta kreativi-
                     tát szerzett. Ők tisztában vannak  focizol, aztán majd fél évig teni-  tásra nincs szüksége, viszont tud-
                     vele, milyen iszonyatos mennyisé-  szezni fogsz.”           nia kell, hogyan gazdálkodjon az
                     gű  munka kell ahhoz, hogy vala-  Eddig az életkorig a gyerek ál-  erejével: az iramot és a többiek-
                     ki egyáltalán kijusson az olimpiára  talában nem nyerni akar. A 12 év  kel való versengés pillanatnyi állá-
                     –  ennek megfelelő tisztelet övez-  alattiak motivációja egészen más:  sát kell felmérnie. Az ő nyeréséhez
                     te, függetlenül attól, hogy utána  minden mozgásfajtát ki akarnak  szükséges viselkedésrepertoár eb-
                     hányadik helyezést ért el. Eleve a  próbálni, jól akarják  érezni magu-  ben az értelemben szűkebb, mint
                     teljesítményt díjazták, nem a vég-  kat, együtt akarnak lenni a baráta-  a sakkozóé. Különbséget tehetünk
                     eredményt. Jó lenne, ha nálunk is  ikkal. Ez pedig ellentétes az élsport  a sportágak között aszerint is, hogy
                     ezt a sorrendet alkalmaznák.   kívánalmaival…               szabadon, vagy zárt körben, meg-
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61