Page 55 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2011.
P. 55

55

                                                                    HUNGARIAN golf kincses kalendárium



                         Hogyan dől el, hogy me-   résével – már lehet tovább diff eren-  séget, nem tudja reálisan megítél-  Ú
                         lyik sportágat választja egy  ciálni. Ilyen terhelés-élettani vizsgá-  ni és árnyaltan kifejezni, mit szeret-
                         sportoló? Mitől lesz valaki-  latokat azonban inkább csak akkor  ne elérni. A projektív tesztek – akár
                         ből szinkronúszó és mitől  végeznek, amikor a sportoló bizo-  egy egyszerű rajzvizsgálat – viszont   J
                         műugró? Mitől lesz inkább  nyos időt már eltöltött választott  erről is nagyon sokat elárulnak.
                         rögbijátékos vagy focista?   sportágában.               A többlépcsős kiválasztás során        R
                                                                                 a gyerekek életkorának megfele-
                     Sokan szeretnék megtudni a nagy   Az antropometria mellett bi-  lő projektív és papír-ceruza tesz-
                     titkot: hogyan lesz valaki jó sporto-  zonyára a sportpszichológia  tek mellett mérjük az igényszintet,   E
                     ló, melyik az a sportág, amelyben   is kidolgozta a maga eszköz-  a motivációt: azt, hogy a sikeres
                     kimagasló eredményeket érhet el.   tárát a kiválasztáshoz.   vagy a sikertelen teljesítmény után   T
                     A sporttudomány mai álláspontja                             hogyan változnak az elvárásai, ho-
                     szerint több tényezőből áll össze a  Lélektani szempontból a többlép-  gyan tűri a kudarcot, a monotóni-
                     dolog. Nagyon fontosak a geneti-  csős kiválasztást részesítjük előny-  át, a frusztráló helyzeteket. Csapat-  IN
                     kai adottságok, s az antropometria  ben. Nem szívesen mondanám  játékok esetén fontos a kooperációs
                     segítségével meg tudjuk állapíta-  meg elsőre egy 4–6–8 vagy akár  készség vizsgálata. Ebből a rövid fel-
                     ni, hogy a gyerek felnőttkorában  11 éves gyerekről, hogy alkalmas-e  sorolásból is látható, hogy a sport-
                     hány centi magas, milyen testalka-  sportolónak vagy sem; csak azt tu-  pszichológia igen gazdag, sokrétű-
                     tú – zömökebb vagy vékonyabb,  dom megmondani, ebben a pilla-  en alkalmazott tudományág.
                     nyúlánkabb – lesz. Ez dönti el, mi-  natban mit látok. De serdülőkorban
                     lyen sportot érdemes választania,  sokszor valóságos csodákat és nagy   Milyen tanácsot adna a szü-
                     hiszen bizonyos sportágakat csak  változásokat tapasztalunk mindkét   lőnek, aki szeretné, ha gyer-
                     meghatározott testi adottságok-  irányban. Ettől függetlenül persze   meke elsajátítana és sikerrel
                     kal rendelkező emberek űzhetnek  bizonyos személyiségjegyek, pszi-  űzne egy sportágat?
                     sikerrel. A tornászoknál például  chés tulajdonságok már egészen
                     fontos, hogy viszonylag rövid le-  pici korban jelzésértékűek. Az egyik  Egy régi kínai mondás  – és egy
                     gyen az alsókarjuk, mert így tud-  legfontosabb, hogy szeret-e a gye-  évtizedek óta futó rádióműsor –
                     ják magukat könnyen megtartani  rek versenyezni vagy sem. Akiben  szerint a gyerek „vendég a ház-
                     a szereken, saját sportágamban, a  nincs meg a természetes kompeti-  nál”. Amíg „vendégünkként” mi
                     lövészetben pedig az a jó, ha a fel-  tív készség, a versengésre való haj-  gondoskodunk róla, akkor tesszük
                     kar vége, a könyök a csípőcsontig  lam, azt a későbbiekben semmiféle  a legjobbat, ha megadunk neki
                     ér, mert akkor meg tudja támasz-  sportpszichológiai módszerrel nem  mindent, ami a fejlődéséhez, kitel-
                     tani a lövész a fegyvert. Előfordul  lehet erre „rászoktatni”. Meglehe-  jesedéséhez kell, de aztán hagy-
                     persze, hogy valaki egy sportág-  tősen problematikus, amikor egy  juk, hogy a saját útját járja.
                     ban genetikai adottságai ellenére  többszörös Európa- és világbajnok   A genetika, ahogy az előbb utal-
                     is sikereket ér el, ám ő sokkal na-  az olimpia előtt közli, hogy nem  tam rá, nem minden. Nagy szere-
                     gyobb energiabefektetéssel, in-  folytatja; örül, hogy ilyen eredmé-  pe van a környezetnek és a neve-
                     tenzívebb mozgástanulással éri el  nyeket ért el, de belekényszerítették  lésnek is – a család, a szülő mellett
                     ugyanazt az eredményt.        a sportba, elege van az állandó ver-  az edzőnek és az iskolának, de a
                                                   senyhelyzetből… Hasonlóan fontos  legerősebb hatótényező a minta,
                         Az antropometria képes  a szívósság, a kitartás. Az a vitalitás,  amit a fiatal a mozgás szeretetére, a

                         olyan finom különbségeket is  eltökéltség, ami a kiugró teljesít-  sportra vonatkozóan kap. A sport-

                         kimutatni, amivel eldönthe-  ményhez vezethet, ugyancsak már  ban is nagy szerepe van az első
                         tő, hogy valaki rögbire vagy  kicsi korban látszik. A fi gyelem kon-  élményeknek, az imprintingnek.
                         focira alkalmasabb?       centrációjának és fenntartásának  Amikor sportolókkal beszélgetve
                                                   képessége – ami elengedhetetlen  megkérdezem, fel tudják-e idézni
                     A rögbi és a foci között nem tudunk  egy sportolónál – szerencsére ta-  az első napot, amikor lementek a
                     ilyen eszközökkel dönteni, az viszont  nítható, fejleszthető, de a reakcióidő  pályára, általában igennel válaszol-
                     kiderül, hogy a gyereknek a labdajá-  sajnos nem. Ha például valaki au-  nak, s részletesen elmondják, mi-
                     tékok valók vagy inkább tornásznak  tóversenyző szeretne lenni, de egy  lyen hangulatban voltak az első
                     alkalmas; hogy ugrónak mehet, de  ingerre csak 300 századmásodperc  edzésen, hogyan fogadták őket,
                     gerendára nem, mert azt nem fog-  múlva reagál, azt javaslom neki, vá-  milyenek voltak az első benyomá-
                     ja elbírni. Később, ha az már biztos,  lasszon másik sportágat.  saik. Ahogy Goethe mondta: „Bánj
                     hogy testfelépítése alapján inkább   A majdani sportkarrier megjós-  úgy egy emberrel, amilyennek lát-
                     a labdajátékok illenek hozzá, akkor  lása azért nehéz feladat a pszicho-  szik, és rosszabbá teszed; de bánj
                     további vizsgálatokkal –  például a  lógus számára, mert a gyerek nem  vele úgy, amilyen lehetne, és azzá
                     vitálkapacitás, a légzésfunkciók mé-  látja maga előtt az összes lehető-  válik” – ennek megfelelően azt
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60