Page 79 - Hungarian Golf Magazin - 2010/5.
P. 79

golf
                                                              VERSENY NEVE                   79  2010/5 hungarian golf magazin



                  Az 5 tényező részletesebben is:  3)  Vendégek és klubtagok alkuerejének   jutás lehetősége, hiányoznak a pályázati
                  1)  Klubok közötti verseny magyar vi-  alakulása Magyarországon    lehetőségek, Európai Uniós forrásokhoz
                    szonylatokban                  •  Alacsony golfozói létszám, és ebből fa-  nehéz hozzájutni
                  •  alacsony koncentráció és a versengő   kadóan erős golfozói alkupozíció azon  •  Az elosztási hálózathoz való hozzáférés
                   klubok alacsony száma,           kluboknál, ahol nincs kiforrott stratégia  •  A műszaki és piaci ismeret megszerzésé-
                  •  a klubok megkülönböztethetősége át-  •  Erős a csoportos kedvezmények iránti   nek ára: Magyarországon a szakirodalom
                   lagos                            igény                            hiánya miatt nehéz az ismeretek, infor-
                  •       a piacra lépési korlát magas (golfpálya-  •  Ugyanakkor a klubváltás nehézkes az   mációk beszerzése
                   építés költségei számottevőek)   alacsony mobilitás miatt, ezért erős a
                  •  a növekedési ütem egyelőre alacsony  golfklubhoz való kötődés (ez akkor vál-  5)  A helyettesítő szolgáltatást nyújtók
                                                    tozik majd, ha negyed órás körben több   fenyegetése (szinte bármilyen, nyáron
                  2)  A beszállítók alkuerejének alakulása   golfpálya is elérhető lesz)  végezhető szabadtéri sport ide tar-
                    Magyarországon:                                                   tozhat, de közvetett módon minden
                  •  Kevés a beszállító, jellemzően importból  4)  A potenciális piacra lépők fenyegeté-  tevékenység, mely az egyén szabad-
                   szerezhetőek be a szükséges anyagok,   se (a versenyt jelentősen befolyásolja,   idejének „feláldozásával” jár)
                   ezért a beszállítók alkuereje jónak mond-  mennyire könnyű és ezért mennyiben  •  Milyen mértékű a helyettesíthetőség (pl.
                   ható                              várható új klubok piacra lépése):  tenisz, vitorlázás, lovaglás, squash)?
                  •  Speciális anyagokra, gépekre, berende-  •  Milyenek a belépéshez szükséges pénz-  •  Milyen erős a verseny a helyettesítő szol-
                   zésekre van szükség, így az anyagok esz-  ügyi források (bankok hitelezési hajlan-  gáltatásokat előállítók között?
                   közök helyettesíthetősége erősen korlá-  dósága) megszerzési lehetősége? Jelenleg  •  Milyenek a helyettesítő szolgáltatások
                   tozott                           a devizahitelek magas árfolyamkocká-  költség- és árviszonyai?
                  •  Nem helyettesíthetőek könnyen az anya-  zata miatt és a forinthitelek magas ka-  •  Tudják-e követni az adott iparágban a
                   gok (fűmag, műtrágya, homok stb.)  matlába miatt nem kielégítő a forráshoz   technológiai fejlődést?

                   1   Harvard Business School [online] http://drfd.hbs.edu/fi t/public/facultyInfo.do?facInfo=bio&facEmId=mporter [2009.12.28.]
                   2  Az egyetemen olyan kiválóságok tanultak korábban, mint például Albert Einstein
                   3   Eredetileg Porter a vállalatok számára dolgozta ki az öttényezős modelljét, ami kiválóan alkalmazható golfklubok stratégiaalkotására is





















































                                                                                                              2010.11.12.   15:05:49
         78-79 Révész menedzsment 10 hg 23   3                                                                2010.11.12.   15:05:49
         78-79 Révész menedzsment 10 hg 23   3
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84