Page 157 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2012.
P. 157

157




                                                                                           HUNGARIAN golf



                     nyitottságával és a világ megis-  elérni. Ha viszont azt tapasztal-  térő idegrendszer azonosítható. A
                     merésére irányuló belső hajtó-  ja, hogy az élet lényege a céltu-  kiugró tehetségnél minden fenti
                     erejével viszonyul a világhoz − s  datos tevékenység, azért, hogy  sajátosság „a köbön” jelentkezik,   IA
                     később is megtartja ezeket a tu-  mindennap több legyek, akkor  s már kisgyerekként különbözik
                     lajdonságait, amiket a legtöbb  számára ez lesz a természetes.  a „szabályos” és a „szabálytalan”
                     ember felnőttkorára elveszít, il-  Kisgyerekkorban persze mind-  tehetség. A szabályos tehetségek   G
                     letve alulműködtet. A környezet  ez játékként jelenik meg. A kicsi  könnyebben kezelhetők, jobban
                     igyekszik a gyerekeket beilleszte-  játékának irányítása, a játék-  irányíthatók, beilleszkedésük
                     ni a közösségbe – ahhoz viszont,  környezet szabályozása a korai  zökkenőmentesebb. Az említett
                     hogy ez sikerüljön, a fenti tulaj-  tehetséggondozás eszköze…  környezetben lényegében min-        LÓ
                     donságokat „vissza kell fogni”.                             denkiből lehet szabályos tehet-
                     Vajon megoldható-e, hogy „a     A hatékonyan fejlesztő környe-  séget fejleszteni. A szabálytalan
                     kecske is jóllakjon, s a káposz-  zet feladatorientált, tehát nem az  tehetségnél azonban „beépítet-  O
                     ta is megmaradjon”? Lényeges,  egyén megméretése a cél, hanem  ten” jelen van a kreatív működés.
                     hogy a gyermek újszerű, szokat-  adott feladat megoldása. A telje-  Ők azok, akiket a szakirodalom
                     lan megnyilvánulásai már egé-  sítmény akkor jön, amikor a te-  a „big-C”-vel (creativity), nagy
                     szen kicsi korától kezdve meg-  vékenység által beérik. Ilyen −  kreativitással ír le. Ami minden-  CH
                     erősítésre találjanak, mert ezzel  fölösleges feszültségektől mentes  kiben megvan és könnyen fej-
                     egész életére gondolkodásának,  − környezetben mindenki csúcs-  leszthető, az a „little-c” – a termé-
                     tevékenységének része, sőt meg-  ra tudja fejleszteni képességeit, és  szetes kreativitással a szabályos
                     határozója lesz a kreativitás.   meg tudja tartani a világ megis-  tehetség kiemelkedő alkotásokra
                                                   merésére irányuló vágyát.     képes. A „big-C” azonban minő-
                       A kisgyereknek születésétől                               ségileg különbözik. Erre mond-         PSZI
                     kezdve azt tanítja a környeze-  De miben különbözik egy átla-  ja Seneca, hogy „nincsen zseni
                     te, miről szól a világ. Ez a szo-  gos kisgyerek a tehetségestől, ha a  némi őrültség nélkül”.
                     cializáció. Ha azt látja, hogy az  tehetség jelei szinte megegyeznek
                     egész nap lényegében cél és erő-  a gyermeki tulajdonságokkal?   (Dr. Gyarmathy Éva pszichológus,
                     feszítés nélküli „teszek-veszek”,  Kisgyerekkorban a megjelenő  a Magyar Tehetséggondozó Társaság
                     később nem fogja érteni, neki  viselkedésbeli jelek esetében in-  vezetőségi tagjának cikke teljes ter-
                     miért nem sikerül semmi, s má-  kább mennyiségi, mint minőségi  jedelmében a Mindennapi Pszicho-
                     sok miért tudnak sokkal többet  a különbség − de a háttérben el-  lógia 2010. 4. számában olvasható.)
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162