Page 157 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2012.
P. 157
157
HUNGARIAN golf
nyitottságával és a világ megis- elérni. Ha viszont azt tapasztal- térő idegrendszer azonosítható. A
merésére irányuló belső hajtó- ja, hogy az élet lényege a céltu- kiugró tehetségnél minden fenti
erejével viszonyul a világhoz − s datos tevékenység, azért, hogy sajátosság „a köbön” jelentkezik, IA
később is megtartja ezeket a tu- mindennap több legyek, akkor s már kisgyerekként különbözik
lajdonságait, amiket a legtöbb számára ez lesz a természetes. a „szabályos” és a „szabálytalan”
ember felnőttkorára elveszít, il- Kisgyerekkorban persze mind- tehetség. A szabályos tehetségek G
letve alulműködtet. A környezet ez játékként jelenik meg. A kicsi könnyebben kezelhetők, jobban
igyekszik a gyerekeket beilleszte- játékának irányítása, a játék- irányíthatók, beilleszkedésük
ni a közösségbe – ahhoz viszont, környezet szabályozása a korai zökkenőmentesebb. Az említett
hogy ez sikerüljön, a fenti tulaj- tehetséggondozás eszköze… környezetben lényegében min- LÓ
donságokat „vissza kell fogni”. denkiből lehet szabályos tehet-
Vajon megoldható-e, hogy „a A hatékonyan fejlesztő környe- séget fejleszteni. A szabálytalan
kecske is jóllakjon, s a káposz- zet feladatorientált, tehát nem az tehetségnél azonban „beépítet- O
ta is megmaradjon”? Lényeges, egyén megméretése a cél, hanem ten” jelen van a kreatív működés.
hogy a gyermek újszerű, szokat- adott feladat megoldása. A telje- Ők azok, akiket a szakirodalom
lan megnyilvánulásai már egé- sítmény akkor jön, amikor a te- a „big-C”-vel (creativity), nagy
szen kicsi korától kezdve meg- vékenység által beérik. Ilyen − kreativitással ír le. Ami minden- CH
erősítésre találjanak, mert ezzel fölösleges feszültségektől mentes kiben megvan és könnyen fej-
egész életére gondolkodásának, − környezetben mindenki csúcs- leszthető, az a „little-c” – a termé-
tevékenységének része, sőt meg- ra tudja fejleszteni képességeit, és szetes kreativitással a szabályos
határozója lesz a kreativitás. meg tudja tartani a világ megis- tehetség kiemelkedő alkotásokra
merésére irányuló vágyát. képes. A „big-C” azonban minő-
A kisgyereknek születésétől ségileg különbözik. Erre mond- PSZI
kezdve azt tanítja a környeze- De miben különbözik egy átla- ja Seneca, hogy „nincsen zseni
te, miről szól a világ. Ez a szo- gos kisgyerek a tehetségestől, ha a némi őrültség nélkül”.
cializáció. Ha azt látja, hogy az tehetség jelei szinte megegyeznek
egész nap lényegében cél és erő- a gyermeki tulajdonságokkal? (Dr. Gyarmathy Éva pszichológus,
feszítés nélküli „teszek-veszek”, Kisgyerekkorban a megjelenő a Magyar Tehetséggondozó Társaság
később nem fogja érteni, neki viselkedésbeli jelek esetében in- vezetőségi tagjának cikke teljes ter-
miért nem sikerül semmi, s má- kább mennyiségi, mint minőségi jedelmében a Mindennapi Pszicho-
sok miért tudnak sokkal többet a különbség − de a háttérben el- lógia 2010. 4. számában olvasható.)