Page 156 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2012.
P. 156

00  HUNGARIAN golf








                T

                A


                V


                RO




























                       A tehetség eltér a többség-   Kit nevezhetünk tehát „te-  hogy tehetségként azonosítsák
                     től, tehát szabálytalan. Van-e  hetségnek”? A mindenki szá-  őket − a tanáraik jelöltek a vizs-
                     szabályos és szabálytalan te-  mára optimális környezetben  gálatba. Ők nemcsak tanítvá-
                     hetség? Werner von Braun,  is kiemelkedő egyént. A tehet-   nyaik képességeit, hanem sze-
                     a rakéta atyja megbukott al-  ség sajátos viszonyulás a világ-  mélyiségük különlegességeit is
                     gebrából, Yeats, a költő min-  hoz – a tehetséges embert nem  felismerték. (A két fi atal − Luis
                     dig bocsánatot kért szerkesz-  egyszerűen a képességek magas  Alvarez és William Shockley −
                     tőitől rossz helyesírása miatt,  szintje jellemzi, hanem külön-  később elnyerte a Nobel-díjat!)
                     Anatole France ugyanezen ok-  leges, a világ megváltoztatására
                     ból kétszer ismételte az érett-  irányuló személyisége. Ahogy   A képességtesztek nem alkal-
                     ségi vizsgát. Thomas Edisont  Mérei Ferenc írta 1973-ban: „A  masak a tehetség azonosításá-
                     képezhetetlennek minősítette  kreatívok nem alkalmazkodnak,  ra – a tehetséget nem tesztelni
                     tanítója, mert nem őt, hanem  hanem létrehoznak, nem megta-  kell, hanem utat engedni megje-
                     a pókot figyelte, amint a háló-  nulnak, hanem rátalálnak vagy  lenésének. Jelei már nagyon ko-
                     ját szövi a sarokban. Gyerek-  kitalálnak.”                 rán megmutatkoznak, és akár

                     korában felrobbantotta magát,   Már a 20. század közepé-    megfigyeléssel is azonosíthatók.
                     ahogy Nicola Tesla is. Charles  re kiderült, hogy az intelligen-  A következő jellemzők sem a ké-
                     Darwint még huszonévesen is  cia nem azonos a tehetséggel.  pességekre, inkább a különleges
                     léha, lassú gondolkodású fiatal-  Sőt! Az Egyesült Államokban, a  személyiségre utalnak: a tehetség
                     embernek tartották, mert csak  Stanford Egyetemen az 1920-as  tudni szeretné, hogyan működ-
                     sétált a parkban és bámészko-  években indított követéses vizs-  nek a dolgok; kérdései szokatla-
                     dott. Néhány évtizeddel ezelőtt  gálatban intelligenciatesztek-  nok; élénk a képzelete; összefüg-
                     egy óvodás, aki számítógépet  kel válogatták ki a tehetségeket.  géseket talál ott is, ahol más nem;
                     kezelt, zseninek tűnt, pedig  Mára már bizton állítható, hogy  ha valamit a fejébe vesz, azt meg
                     csak lehetősége volt olyan esz-  a teszttel kiválogatott, több mint  is teszi; kitartóan megragad az őt
                     közhöz jutni, amihez mások-   1500 intellektuális tehetségből  érdeklő feladatoknál.
                     nak nem. Manapság már csak  egyetlen Nobel-díjas sem lett…

                     a nagymamák csapják össze ke-  Ezzel szemben két fiatalt − akik   De hiszen lényegében minden
                     züket, csodálva kis unokájukat,  az intelligenciatesztben nem ér-  kisgyerek ilyen, mondhatjuk! Ez
                     ha az számítógépet használ.   tek el elég jó eredményt ahhoz,  a tehetség lényege: egy kisgyerek
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161