Page 156 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2012.
P. 156
00 HUNGARIAN golf
T
A
V
RO
A tehetség eltér a többség- Kit nevezhetünk tehát „te- hogy tehetségként azonosítsák
től, tehát szabálytalan. Van-e hetségnek”? A mindenki szá- őket − a tanáraik jelöltek a vizs-
szabályos és szabálytalan te- mára optimális környezetben gálatba. Ők nemcsak tanítvá-
hetség? Werner von Braun, is kiemelkedő egyént. A tehet- nyaik képességeit, hanem sze-
a rakéta atyja megbukott al- ség sajátos viszonyulás a világ- mélyiségük különlegességeit is
gebrából, Yeats, a költő min- hoz – a tehetséges embert nem felismerték. (A két fi atal − Luis
dig bocsánatot kért szerkesz- egyszerűen a képességek magas Alvarez és William Shockley −
tőitől rossz helyesírása miatt, szintje jellemzi, hanem külön- később elnyerte a Nobel-díjat!)
Anatole France ugyanezen ok- leges, a világ megváltoztatására
ból kétszer ismételte az érett- irányuló személyisége. Ahogy A képességtesztek nem alkal-
ségi vizsgát. Thomas Edisont Mérei Ferenc írta 1973-ban: „A masak a tehetség azonosításá-
képezhetetlennek minősítette kreatívok nem alkalmazkodnak, ra – a tehetséget nem tesztelni
tanítója, mert nem őt, hanem hanem létrehoznak, nem megta- kell, hanem utat engedni megje-
a pókot figyelte, amint a háló- nulnak, hanem rátalálnak vagy lenésének. Jelei már nagyon ko-
ját szövi a sarokban. Gyerek- kitalálnak.” rán megmutatkoznak, és akár
korában felrobbantotta magát, Már a 20. század közepé- megfigyeléssel is azonosíthatók.
ahogy Nicola Tesla is. Charles re kiderült, hogy az intelligen- A következő jellemzők sem a ké-
Darwint még huszonévesen is cia nem azonos a tehetséggel. pességekre, inkább a különleges
léha, lassú gondolkodású fiatal- Sőt! Az Egyesült Államokban, a személyiségre utalnak: a tehetség
embernek tartották, mert csak Stanford Egyetemen az 1920-as tudni szeretné, hogyan működ-
sétált a parkban és bámészko- években indított követéses vizs- nek a dolgok; kérdései szokatla-
dott. Néhány évtizeddel ezelőtt gálatban intelligenciatesztek- nok; élénk a képzelete; összefüg-
egy óvodás, aki számítógépet kel válogatták ki a tehetségeket. géseket talál ott is, ahol más nem;
kezelt, zseninek tűnt, pedig Mára már bizton állítható, hogy ha valamit a fejébe vesz, azt meg
csak lehetősége volt olyan esz- a teszttel kiválogatott, több mint is teszi; kitartóan megragad az őt
közhöz jutni, amihez mások- 1500 intellektuális tehetségből érdeklő feladatoknál.
nak nem. Manapság már csak egyetlen Nobel-díjas sem lett…
a nagymamák csapják össze ke- Ezzel szemben két fiatalt − akik De hiszen lényegében minden
züket, csodálva kis unokájukat, az intelligenciatesztben nem ér- kisgyerek ilyen, mondhatjuk! Ez
ha az számítógépet használ. tek el elég jó eredményt ahhoz, a tehetség lényege: egy kisgyerek