Page 77 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2011.
P. 77

Ismereteink szerint a kutyák          A kutatások nemzetközi visszhangja
                     ugyanis nem általánosítanak                                                                        IA
                     (ahogyan pl. Peti teszi akkor, ami-  „A Topál vezette kutatócsoport kísérleteivel arra mutatott rá,
                     kor valamennyi elefántszerűen   hogy a kutyák szociális intelligenciája nemcsak abban hasonlít a
                     kinéző lényhez hozzákapcsolja   kisgyerekéhez, hogy pl. képesek az emberi mutatást követni, de
                     a nagymama által közölt elne-  még ugyanazokba az „értelmezési” hibákba is esnek bele, mint a      G
                     vezést), hanem hajlamosak „itt   gyerekek. Kommunikációs jelzésekkel ugyanolyan könnyű félreve-
                     és most” érvényes információ-  zetni őket: hajlamosabbak az ember jelzéseinek hinni, mint a saját
                     ként, utasításként értelmezni a   szemüknek.” (Carl Zimmer, TIME Magazin 2009. szeptember 21.)     Ó
                     tanítási helyzetben közölteket.
                     A különbség jól megvilágítha-    „Briliáns vizsgálat” – kommentálta Brian Hare, az Észak-Karoli-   L
                     tó egy olyan példával, amikor   nai Egyetem (US) kognitív etológusa a magyarok kutatási ered-
                     az ember pedagógiai helyzet-   ményeit.  „Ez mutatja meg igazán milyen alapvető hatása volt a
                     ben a gyermek vagy kutya sze-  háziasításnak a kutya szociális képességeire…” – tette hozzá Marc   O

                     me láttára egy játékot rejt el   Bekoff, a Coloradói Egyetem (US) viselkedéskutatója. (ScienceNow
                     egy barna műanyag edénybe.     Daily News, 2009. szeptember 3.)
                     Ilyenkor egy kétéves kisgyer-
                     mek hajlamos lesz azt a tudást    „Ezek az eredmények erős bizonyítékot szolgáltatnak azokra
                     elraktározni, hogy a barna szí-  a – kutya háziasítása során bekövetkezett – speciális változások-  CH
                     nű, adott formájú műanyag      ra, melyek következtében a kutya elmeműködése csecsemősze-
                     edények általában a játék tá-  rű jelleget öltött.” (Michael Tomasello, a lipcsei Max Planck Inté-
                     rolására szolgálnak, tehát ké-  zet professzora, Science, 2009, 325, 1213)
                     sőbb egy tárgykeresési hely-      „…a Topál és kutatócsoportja (MTA Pszichológiai Kutatóinté-      ZI
                     zetben azt fogja feltételezni,   zet) által végzett vizsgálatok arra utalnak, hogy a kutyák vizsgála-
                     hogy ezekben van elrejtve a    ta közelebb visz bennünket saját szociális és kommunikációs ké-
                     játék. A kutya azonban az ef-  pességeink kialakulásának megértéséhez (…) A magyar kutatók
                     féle bemutatót úgy értelmezi,   nagyszámú provokatív vizsgálata nyomán a kutyák gyorsan az el-
                     hogy „most a barna edényhez    mekutatás elsődleges alanyaivá váltak.” (Virginia Morell, a tudo-   PS
                     kell menned a játékért”, de ez   mányos magazin szakírója. Science, 2009. augusztus 28.)
                     az egyetlen tapasztalat nem      „Az 1990-es évek végén Csányi Vilmos, Miklósi Ádám és Topál
                     fogja azt eredményezni, hogy   József, valamint az általuk felépített kutatógárda az Eötvös Loránd
                     a barna műanyag edényeket ál-  Tudományegyetemen tüneményes gyorsasággal alakított ki egy
                     talában a játék tárolására szol-  lenyűgözően új kutatási irányvonalat.” (Clive Wynne főszerkesz-
                     gáló tárgyaknak tekintse.      tő, Behavioral Processes, 2009, vol. 81. p. 355.)
                       Azt állítjuk tehát, hogy az    „Topál József, az MTA kutatója megmutatta, hogy a kutya elmé-
                     embergyerek gondolkodása       je úgy alakult az evolúció során, hogy a csecsemőkéhez hasonló
                     egyenlő egy kutyáéval? Távol   módon vegyen részt szociális interakciókban és hasonlóan értel-
                     álljon tőlünk. A viselkedésbe-  mezze az emberi kommunikációs jelzéseket.” (Kate Douglas, New
                     li hasonlóságok nem jelentik   Scientist, 2008, augusztus 23.)
                     azt, hogy ugyanazok a gondol-
                     kodási folyamatok állnak a hát-
                     térben. Ezek a hasonlóságok  csak azok az eszközök állnak     A kutatásokról bővebben
                     azonban sokat segíthetnek az  rendelkezésre, amelyek ben-   szívesen mesélünk a vizsgála-
                     emberi gondolkodás megérté-   nünket csecsemőkorban segí-   tokban részt vevő szülőknek
                     sében és modellezésében. Az  tenek hozzá az ismeretek meg-  és gazdáknak; várjuk szülők je-
                     emberi környezet természetes  szerzéséhez. Ezt felismerve és  lentkezését 0–3 éves korú gyer-
                     feltétel a kutyának, így a kutya  megragadva kutatja közösen  mekükkel, illetve lelkes gazdák
                     lehet az emberi viselkedés ta-  az ELTE Társas Megismerés Ku-  jelentkezését bármilyen élet-
                     nulmányozásának természet  tatócsoport, az ELTE Etológia  korú kutyával. Jelentkezni a
                     adta modellállata. Segítségével  Tanszék és az MTA Pszichológi-  babalabor@mtapi.hu e-mail cí-
                     jobban megérthetjük a csecse-  ai Intézet Összehasonlító Visel-  men és a csecsemoakademia.
                     mőkori tanulási folyamatokat.  kedéskutató Csoportja a babák  mtapi.hu honlapon lehet.
                       Az emberi értelem persze,  és kutyák emlékezeti és társas
                     ahogyan elhagyja a csecsemő-  tanulási folyamatait, képessé-  (A cikk megjelent a Minden-
                     kort, szép lassan kinő ezekből  geit, külön-külön utakon, vala-  napi Pszichológia 2011. 1. szá-
                     a „trükkökből”, a kutyaelme  mint közösen tervezett kutatá-  mában)
                     számára azonban élete végéig  sokkal egyaránt.                      www.mipszi.hu
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82