Page 77 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2011.
P. 77
Ismereteink szerint a kutyák A kutatások nemzetközi visszhangja
ugyanis nem általánosítanak IA
(ahogyan pl. Peti teszi akkor, ami- „A Topál vezette kutatócsoport kísérleteivel arra mutatott rá,
kor valamennyi elefántszerűen hogy a kutyák szociális intelligenciája nemcsak abban hasonlít a
kinéző lényhez hozzákapcsolja kisgyerekéhez, hogy pl. képesek az emberi mutatást követni, de
a nagymama által közölt elne- még ugyanazokba az „értelmezési” hibákba is esnek bele, mint a G
vezést), hanem hajlamosak „itt gyerekek. Kommunikációs jelzésekkel ugyanolyan könnyű félreve-
és most” érvényes információ- zetni őket: hajlamosabbak az ember jelzéseinek hinni, mint a saját
ként, utasításként értelmezni a szemüknek.” (Carl Zimmer, TIME Magazin 2009. szeptember 21.) Ó
tanítási helyzetben közölteket.
A különbség jól megvilágítha- „Briliáns vizsgálat” – kommentálta Brian Hare, az Észak-Karoli- L
tó egy olyan példával, amikor nai Egyetem (US) kognitív etológusa a magyarok kutatási ered-
az ember pedagógiai helyzet- ményeit. „Ez mutatja meg igazán milyen alapvető hatása volt a
ben a gyermek vagy kutya sze- háziasításnak a kutya szociális képességeire…” – tette hozzá Marc O
me láttára egy játékot rejt el Bekoff, a Coloradói Egyetem (US) viselkedéskutatója. (ScienceNow
egy barna műanyag edénybe. Daily News, 2009. szeptember 3.)
Ilyenkor egy kétéves kisgyer-
mek hajlamos lesz azt a tudást „Ezek az eredmények erős bizonyítékot szolgáltatnak azokra
elraktározni, hogy a barna szí- a – kutya háziasítása során bekövetkezett – speciális változások- CH
nű, adott formájú műanyag ra, melyek következtében a kutya elmeműködése csecsemősze-
edények általában a játék tá- rű jelleget öltött.” (Michael Tomasello, a lipcsei Max Planck Inté-
rolására szolgálnak, tehát ké- zet professzora, Science, 2009, 325, 1213)
sőbb egy tárgykeresési hely- „…a Topál és kutatócsoportja (MTA Pszichológiai Kutatóinté- ZI
zetben azt fogja feltételezni, zet) által végzett vizsgálatok arra utalnak, hogy a kutyák vizsgála-
hogy ezekben van elrejtve a ta közelebb visz bennünket saját szociális és kommunikációs ké-
játék. A kutya azonban az ef- pességeink kialakulásának megértéséhez (…) A magyar kutatók
féle bemutatót úgy értelmezi, nagyszámú provokatív vizsgálata nyomán a kutyák gyorsan az el-
hogy „most a barna edényhez mekutatás elsődleges alanyaivá váltak.” (Virginia Morell, a tudo- PS
kell menned a játékért”, de ez mányos magazin szakírója. Science, 2009. augusztus 28.)
az egyetlen tapasztalat nem „Az 1990-es évek végén Csányi Vilmos, Miklósi Ádám és Topál
fogja azt eredményezni, hogy József, valamint az általuk felépített kutatógárda az Eötvös Loránd
a barna műanyag edényeket ál- Tudományegyetemen tüneményes gyorsasággal alakított ki egy
talában a játék tárolására szol- lenyűgözően új kutatási irányvonalat.” (Clive Wynne főszerkesz-
gáló tárgyaknak tekintse. tő, Behavioral Processes, 2009, vol. 81. p. 355.)
Azt állítjuk tehát, hogy az „Topál József, az MTA kutatója megmutatta, hogy a kutya elmé-
embergyerek gondolkodása je úgy alakult az evolúció során, hogy a csecsemőkéhez hasonló
egyenlő egy kutyáéval? Távol módon vegyen részt szociális interakciókban és hasonlóan értel-
álljon tőlünk. A viselkedésbe- mezze az emberi kommunikációs jelzéseket.” (Kate Douglas, New
li hasonlóságok nem jelentik Scientist, 2008, augusztus 23.)
azt, hogy ugyanazok a gondol-
kodási folyamatok állnak a hát-
térben. Ezek a hasonlóságok csak azok az eszközök állnak A kutatásokról bővebben
azonban sokat segíthetnek az rendelkezésre, amelyek ben- szívesen mesélünk a vizsgála-
emberi gondolkodás megérté- nünket csecsemőkorban segí- tokban részt vevő szülőknek
sében és modellezésében. Az tenek hozzá az ismeretek meg- és gazdáknak; várjuk szülők je-
emberi környezet természetes szerzéséhez. Ezt felismerve és lentkezését 0–3 éves korú gyer-
feltétel a kutyának, így a kutya megragadva kutatja közösen mekükkel, illetve lelkes gazdák
lehet az emberi viselkedés ta- az ELTE Társas Megismerés Ku- jelentkezését bármilyen élet-
nulmányozásának természet tatócsoport, az ELTE Etológia korú kutyával. Jelentkezni a
adta modellállata. Segítségével Tanszék és az MTA Pszichológi- babalabor@mtapi.hu e-mail cí-
jobban megérthetjük a csecse- ai Intézet Összehasonlító Visel- men és a csecsemoakademia.
mőkori tanulási folyamatokat. kedéskutató Csoportja a babák mtapi.hu honlapon lehet.
Az emberi értelem persze, és kutyák emlékezeti és társas
ahogyan elhagyja a csecsemő- tanulási folyamatait, képessé- (A cikk megjelent a Minden-
kort, szép lassan kinő ezekből geit, külön-külön utakon, vala- napi Pszichológia 2011. 1. szá-
a „trükkökből”, a kutyaelme mint közösen tervezett kutatá- mában)
számára azonban élete végéig sokkal egyaránt. www.mipszi.hu