Page 74 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2011.
P. 74

74  HUNGARIAN golf magazin





                IA   legtöbbször nagyon is élvezik  nulásra kész üzemmódba” kap-  telmi képességeit kiemelték az
                                                   csol.
                     az őket megcélzó kedves szava-
                                                                                 emberszabásúak köréből, s vég-
                     kat, és kitüntetett fi gyelemmel
                                                     A tanító a közlési szándék ki-
                                                                                 jelenéséhez vezettek.
                     hálálják meg.                 fejezése mellett ráutaló jelzé-  ső soron az emberi kultúra meg-
                G    egy veleszületett fogékonyság  ményt vagy személyt, amiről az     Peti és az elefánt
                       Van ugyanis a csecsemőben  sekkel kijelöli azt a tárgyat, ese-
                     azokra a szituációkra, amelye-  ismeretet közli – és egyben ki is
                Ó    ket a csecsemőkutatók peda-   emeli a tudás lényeges és általá-  tes pedagógia a hétköznapok-
                                                                                   Hogyan működik a természe-
                     gógiai helyzeteknek neveznek.  nosítható részeit.
                     A jelenlegi elképzelések szerint   Az efféle kommunikatív tu-  ban? Képzeljük el, hogy az egy

                L    az emberré válás során kommu-  dásátadást természetes peda-  év körüli Petit elviszi a nagyma-
                                                                                 mája az állatkertbe, ahol szá-
                     nikációs rendszerünk elsődleges  gógiának nevezik, melyet min-
                O    szerepe a közösségi (kulturális)  den szülő ösztönösen művel.  mos új állatot fi gyelhet meg. A
                     tudásnak a csoport „tudatlan”  Ennek során aktívan tudja vezet-
                                                                                 nagymama szeretné neki meg-
                     tagjaival való megosztása volt.  ni gyermeke tanulási folyamatait  tanítani, hogy a nagy szürke or-
                     E cél érdekében alakult ki az  azzal, hogy szelektív módon je-  mányos állat az elefánt. Ebben
                CH   nikációs rendszer, mely gyors  azon elemeit, melyeket a babá-  elé mormolja, hogy „elefánt”:
                     embernél egy speciális kommu-
                                                   leníti meg saját tárgyi tudásának  az esetben nem elég, ha maga
                                                   nak érdemes elsajátítania.

                     és hatékony tanulást tesz lehe-
                                                                                 (1) kell, hogy Peti figyeljen rá, (2)
                                                                                 kell, hogy Peti tudja, mire vonat-
                     tővé olyan esetekben is, amikor
                                                        Mint a szivacs…
                                                                                 kozik, amit a nagymama mond,
                     az puszta megfi gyeléssel nehéz
                                                                                 és (3) a nagymamának ezután
                ZI   és hosszadalmas lenne. Egy má-  Így szívja magába a tudást a  kell elmondania, hogy az az ele-
                     sik fontos tulajdonsága, hogy
                                                                                 fánt. Szükséges tehát először is
                     általános tudás elsajátítását  baba elméje a természetes pe-
                     eredményezi – tehát a konkrét  dagógia, mint „csodafegyver”  egy tanító (például a nagyszülő),
                     tanulási helyzettől nagymérték-  segítségével, és tanul meg min-  egy tanuló (Peti), és kell az, hogy
                PS   ket nyerhetnek belőle a naiv ta-  amelyek a kultúrába, társas vi-  tási helyzet. A tanító kinyilvá-
                     ben függetleníthető ismerete-
                                                   dent, amit tudni kell és lehet, és  mindketten tudják: ez egy taní-
                     nulók (legyen az akár egy 1-2  lágba való beilleszkedést segítik.  nítja közlési szándékát: felhívja
                                                   Ezekre az ismeretekre épülnek  a fi gyelmet arra, hogy érdemes
                     éves baba).

                       Ahhoz, hogy ez létrejöhessen,  rá később a részletek, amelyek  odafigyelni – a tanulónak pedig
                     két tényező szükséges. Egyrészt,  kiszínezik a képet; az egyedi  értenie kell ezeket a jeleket.
                     hogy a tanító (tehát a baba ese-  emlékek, az egyes emberekről   Mivel éri ezt el egy tanító? A
                     tén a legtöbb esetben a szülő)  való tudás – az olyan informá-  babák esetében többek között
                     kifejezze tanítási szándékát, és  ciók, amik nagyon is egyedi és  szemkontaktussal vagy meg-
                     viselkedési jelzéseivel kijelölje  meghatározott feltételek mel-  szólítással. További hasonló esz-
                     az átadni kívánt tudás címzett-  lett érvényesek. A természetes  közök a korábban már említett
                     jét. Másrészt, hogy a befogadó,  pedagógia, mint sajátosan em-  dajkanyelv, illetve a kontingens
                     tehát a baba részéről ez ne talál-  beri jelenség különösen érde-  reaktivitás. Ez utóbbi azt jelen-
                     jon süket fülekre, azaz megért-  kes amiatt, hogy egyike lehetett  ti, hogy időben és térben a cse-
                     se és felismerje a felnőtt részéről  azoknak a fontos lépéseknek,  csemő viselkedésével szinkron-
                     felé megnyilvánuló tanító szán-  amelyek az ember társas- és ér-  ban (arra „válaszolva”) reagál. A
                     dékot. És valóban: a babák fogé-                            csecsemő (így Peti is) mindezek-
                     konyak arra, hogy észrevegyék,                              re a jelekre igen érzékenyen „fe-
                     ha őket egy tanítási helyzetben                             lel”, figyelme a tanító felé fordul

                     valaki „megcélozza”, vagyis ha a                            és a tudás befogadására készen,
                     tanítást végző személy bizonyos                             kinyitja elméjének kapuit.
                     jeleket alkalmaz. Ilyen jel például                           Ezt követően a nagymamá-
                     a szemkontaktus, amire nagyon                               nak ki kell jelölnie, hogy miről
                     pici kortól érzékenyek vagyunk,                             lesz szó, azaz a környezetnek
                     vagy a saját néven szólítás, ami-                           mely eleméről szól a tanítás, és
                     nek szintén a korai időktől (és                             Petinek be kell tudnia azonosí-
                     utána egész életünkben) meg-                                tani a tanítás tárgyát. Ez döntő
                     különböztetett szerepe van. A                               fontosságú, hiszen nem sokra
                     közlési szándék kifejezésére a                              megyünk olyan tudással, ami-
                     csecsemő elméje nagyon érzé-                                ről nem tudjuk, mire vonatko-
                     kenyen reagál, és mintegy „ta-                              zik. Ha ilyenkor tehát a nagyma-
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79