Page 74 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2011.
P. 74
74 HUNGARIAN golf magazin
IA legtöbbször nagyon is élvezik nulásra kész üzemmódba” kap- telmi képességeit kiemelték az
csol.
az őket megcélzó kedves szava-
emberszabásúak köréből, s vég-
kat, és kitüntetett fi gyelemmel
A tanító a közlési szándék ki-
jelenéséhez vezettek.
hálálják meg. fejezése mellett ráutaló jelzé- ső soron az emberi kultúra meg-
G egy veleszületett fogékonyság ményt vagy személyt, amiről az Peti és az elefánt
Van ugyanis a csecsemőben sekkel kijelöli azt a tárgyat, ese-
azokra a szituációkra, amelye- ismeretet közli – és egyben ki is
Ó ket a csecsemőkutatók peda- emeli a tudás lényeges és általá- tes pedagógia a hétköznapok-
Hogyan működik a természe-
gógiai helyzeteknek neveznek. nosítható részeit.
A jelenlegi elképzelések szerint Az efféle kommunikatív tu- ban? Képzeljük el, hogy az egy
L az emberré válás során kommu- dásátadást természetes peda- év körüli Petit elviszi a nagyma-
mája az állatkertbe, ahol szá-
nikációs rendszerünk elsődleges gógiának nevezik, melyet min-
O szerepe a közösségi (kulturális) den szülő ösztönösen művel. mos új állatot fi gyelhet meg. A
tudásnak a csoport „tudatlan” Ennek során aktívan tudja vezet-
nagymama szeretné neki meg-
tagjaival való megosztása volt. ni gyermeke tanulási folyamatait tanítani, hogy a nagy szürke or-
E cél érdekében alakult ki az azzal, hogy szelektív módon je- mányos állat az elefánt. Ebben
CH nikációs rendszer, mely gyors azon elemeit, melyeket a babá- elé mormolja, hogy „elefánt”:
embernél egy speciális kommu-
leníti meg saját tárgyi tudásának az esetben nem elég, ha maga
nak érdemes elsajátítania.
és hatékony tanulást tesz lehe-
(1) kell, hogy Peti figyeljen rá, (2)
kell, hogy Peti tudja, mire vonat-
tővé olyan esetekben is, amikor
Mint a szivacs…
kozik, amit a nagymama mond,
az puszta megfi gyeléssel nehéz
és (3) a nagymamának ezután
ZI és hosszadalmas lenne. Egy má- Így szívja magába a tudást a kell elmondania, hogy az az ele-
sik fontos tulajdonsága, hogy
fánt. Szükséges tehát először is
általános tudás elsajátítását baba elméje a természetes pe-
eredményezi – tehát a konkrét dagógia, mint „csodafegyver” egy tanító (például a nagyszülő),
tanulási helyzettől nagymérték- segítségével, és tanul meg min- egy tanuló (Peti), és kell az, hogy
PS ket nyerhetnek belőle a naiv ta- amelyek a kultúrába, társas vi- tási helyzet. A tanító kinyilvá-
ben függetleníthető ismerete-
dent, amit tudni kell és lehet, és mindketten tudják: ez egy taní-
nulók (legyen az akár egy 1-2 lágba való beilleszkedést segítik. nítja közlési szándékát: felhívja
Ezekre az ismeretekre épülnek a fi gyelmet arra, hogy érdemes
éves baba).
Ahhoz, hogy ez létrejöhessen, rá később a részletek, amelyek odafigyelni – a tanulónak pedig
két tényező szükséges. Egyrészt, kiszínezik a képet; az egyedi értenie kell ezeket a jeleket.
hogy a tanító (tehát a baba ese- emlékek, az egyes emberekről Mivel éri ezt el egy tanító? A
tén a legtöbb esetben a szülő) való tudás – az olyan informá- babák esetében többek között
kifejezze tanítási szándékát, és ciók, amik nagyon is egyedi és szemkontaktussal vagy meg-
viselkedési jelzéseivel kijelölje meghatározott feltételek mel- szólítással. További hasonló esz-
az átadni kívánt tudás címzett- lett érvényesek. A természetes közök a korábban már említett
jét. Másrészt, hogy a befogadó, pedagógia, mint sajátosan em- dajkanyelv, illetve a kontingens
tehát a baba részéről ez ne talál- beri jelenség különösen érde- reaktivitás. Ez utóbbi azt jelen-
jon süket fülekre, azaz megért- kes amiatt, hogy egyike lehetett ti, hogy időben és térben a cse-
se és felismerje a felnőtt részéről azoknak a fontos lépéseknek, csemő viselkedésével szinkron-
felé megnyilvánuló tanító szán- amelyek az ember társas- és ér- ban (arra „válaszolva”) reagál. A
dékot. És valóban: a babák fogé- csecsemő (így Peti is) mindezek-
konyak arra, hogy észrevegyék, re a jelekre igen érzékenyen „fe-
ha őket egy tanítási helyzetben lel”, figyelme a tanító felé fordul
valaki „megcélozza”, vagyis ha a és a tudás befogadására készen,
tanítást végző személy bizonyos kinyitja elméjének kapuit.
jeleket alkalmaz. Ilyen jel például Ezt követően a nagymamá-
a szemkontaktus, amire nagyon nak ki kell jelölnie, hogy miről
pici kortól érzékenyek vagyunk, lesz szó, azaz a környezetnek
vagy a saját néven szólítás, ami- mely eleméről szól a tanítás, és
nek szintén a korai időktől (és Petinek be kell tudnia azonosí-
utána egész életünkben) meg- tani a tanítás tárgyát. Ez döntő
különböztetett szerepe van. A fontosságú, hiszen nem sokra
közlési szándék kifejezésére a megyünk olyan tudással, ami-
csecsemő elméje nagyon érzé- ről nem tudjuk, mire vonatko-
kenyen reagál, és mintegy „ta- zik. Ha ilyenkor tehát a nagyma-