Page 76 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2011.
P. 76
76 HUNGARIAN golf magazin
IA körülmények között születésé- lóan már 9 hetes kutyák is köny- a környezetünkben, a kutyák is
Egyrészt a babákhoz hason-
től fogva egyedi szocializáci-
könnyen elsajátítják ezt a tudást,
ós (enkulturációs) folyamatban nyen felismerik a szemkontaktus és az ember irányjelző gesztusa-
részesül az emberi környezet- jelentőségét, és kedvelik, kere- it készségesen követik (képesek
G ben. sik az emberrel való szemkon- például ez alapján megtalálni és
elhozni egy paraván mögött el-
A kutyának sok viselkedése taktust – különösen, amikor in-
funkcionálisan analóg az embe- formációra várnak. Ez tehát azt rejtett tárgyat).
Ó rével. Például hozzánk hasonló- mutatja, hogy négylábú társa- hasonló készséggel ismerik fel,
Bár a kutyák a csecsemőkhöz
an képesek az érzelmi-pszicho-
ink is érzékenyek (bizonyos mér-
lógiai értelemben vett kötődésre tékig) az ember közlési szándé- ha az ember közölni akar velük
L – szinte minden gazdának van a kát kísérő viselkedési jegyekre. valamit, és könnyen azonosítják
tarsolyában olyan történet, ami-
Másrészt, ahogy a babák már 6-8 irányjelző gesztusaink alapján a
O kor négylábúja kitartóan várta
őt a kertkapunál, az üzlet előtt,
vagy a lakás egy bizonyos pont-
ján, bánatos szemekkel; vagy
CH gást bevetett, hogy elmenjenek
amikor minden elképzelhető fo-
sétálni, labdázzanak, vagy egye-
bet csináljanak, bármit, csak
együtt.
ZI Farkasbőrbe bújt
csecsemő?
Számos olyan jelenség te-
PS mint nap szembesül, a kutyánál
hát, amivel minden szülő nap
is megfigyelhető. A kutatók rá-
jöttek arra, hogy a természetes
pedagógia fentebb ismertetett
folyamatában a kutyák is meg- hónaposan értik, hogy az „irá- közlés tárgyát is – ami az eff éle
lepő rátermettséggel vesznek nyított tekintettel”, tehát ha va- helyzetekben elsajátított tudást
részt; persze nem mint tanítók, lamire nézünk, azzal kijelölünk illeti, alapvetően különböznek a
hanem mint befogadók. egy számunkra érdekes tárgyat csecsemőktől.
A kutatásról… szor megismétli, majd az utol- helyzet teljesen hasonló, azon-
só alkalom után megcseréli az ban néhány változtatásra szük-
Gondos tervezést igényel- edények helyzetét, és a labdát ség volt. Meg kell győződni
nek azok a kutatások, ahol ha- ugyanazon cserép alatt hagyja például arról, hogy az adott eb
sonló helyzetben vizsgálunk – ami így a másik helyre kerül át. kedveli-e a labdákat. Fontos to-
kutyákat és babákat. A felada- A kérdés: a labda helyzetét (pl. vábbá, hogy ha két dolog közül
tot egyfelől a babák igényeihez bal oldal), vagy a labdát eltaka- kell választani, a kutya mindig
kell igazítani, hiszen életkoron- ró cserép színét jegyzik meg? A teljesen középről induljon –
ként változik, milyen cselek- babákat, akik végig a szülő ölé- könnyen beállnak ugyanis egy
véseket tudnak végrehajtani, ben ülve szemlélik az esemé- irányba és attól kezdve mindig
és mi az, ami még meghalad- nyeket, a végén arra buzdítjuk: oda mennek.
ja képességeiket. Egyik most keressék meg a labdát. Végül a legfontosabb do-
induló kutatásunkban 14 hó- Ugyanez a kutatás kutyákkal log, ami miatt a fejlődéskuta-
naposokkal egy labdarejtéses is zajlik, természetesen teljesen tók irigylik az etológusokat:
játékot alkalmazunk, ahol a kí- más helyszínen, mint a babák- míg a babák hamar „kiöregsze-
sérletvezető többször egymás kal. Egy külön erre a célra kifej- nek”, addig egy kutya szinte so-
után eldug egy pattogó lab- lesztett laborban folynak a vizs- sem lesz túl öreg a teszteléshez.
dát egy műanyag edény alá gálatok, ahol például műanyag Így a lelkesebb gazdák jó pár-
(egy barna és egy fehér közül padló szolgálja a könnyű taka- szor megfordulnak a laborban
mindig ugyanabba), majd be- ríthatóságot, és minden egye- – de ne keseredjenek el a szü-
húzza a függönyt és kiveszi a bet is a négylábúakra optima- lők sem: mindig minden élet-
labdát a cserép alól. Ezt három- lizáltunk. A lényeget illetően a korban van mit vizsgálni…