Page 73 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2011.
P. 73

73

                                                                    HUNGARIAN golf kincses kalendárium



                       A kutya évezredek óta hű  dás elsajátítását. Ilyen például az  tanak érdekesnek, vagy milyen     A
                     társa az embernek, még most,  utánzásra való erős késztetés: ha  változásokat tudnak észreven-
                     a XXI. század forgatagában is  látjuk, hogy más hogyan csinálja  ni. A reklámszakmában a poten-    I
                     kitart mellette. Sőt, míg régeb-  előttünk, akkor nem kell „próba  ciális fogyasztók érdeklődésé-
                     ben főleg „munkakapcsolat”  szerencse módon” nulláról kez-  nek tesztelésére kifejlesztett ún.
                     volt köztük, mára majdnem  denünk a felfedezést, hanem a  szemmozgáskövető berendezés              G
                     minden harmadik háztartás-    látottak megismétlése nyomán  sokat lendített a csecsemőkuta-
                     ban családtagként szerepel  gyorsan elsajátíthatjuk például  tásokon is – akiktől nem tudjuk
                     egy négylábú kedvenc. Rész-   egy tárgy megfelelő használa-  megkérdezni, mire néznek, mit
                     ben ebből a hosszan tartó és  tát – anélkül, hogy a tárgy mű-  találnak érdekesnek: elmondja       LÓ
                     különleges együttélésből kö-  ködésének természetét meg kel-  nekünk a kamera.
                     vetkezően alakult ki a kutyák-  lene ismernünk. Egy másik ilyen
                     nál egyedülálló „gondolkodás-  segítség az úgynevezett peda-
                     mód” – ami sok tekintetben  gógiai fogadókészség, ami tulaj-  A csecsemő elé megfelelő             O
                     nagyon hasonlít az embernél a  donképpen az elme különleges  távolságba helyezett képernyőn
                     korai életkorban jellemző visel-  fogékonysága a közlési-tanítá-  mutatott képek, animációk
                     kedésre. Az összehasonlító vi-  si szándékot kifejező viselkedési  már akár az újszülött baba
                     selkedéskutatás ezen új terüle-  jelzésekre. (Ez utóbbiról nemso-  érdeklődését is képesek felkelteni.
                     te felvirágzóban van.         kára bővebben is szó lesz.)   Ha számukra váratlan vagy érdekes      CH
                                                                                 dolog tűnik fel a képen, akkor azt
                       Amikor a baba megszületik,            Mi zajlik a         odafordulással jelzik, míg ha már
                     rendkívül bonyolult, ismeret-         kis fejekben?         unják a látottakat, elfordulnak a
                     len tárgyakkal telezsúfolt, társas                          képtől. Ezt a jelenséget kihasználva   ZI
                     szabályoktól vezérelt és komp-  Az értelmi fejlődés kutatói el-  már egy néhány hónapos
                     lex kommunikációval megfű-    sősorban azt szeretnék megtud-  csecsemőt is lehet arról faggatni,
                     szerezett világban találja magát.  ni, hogyan épülnek egymásra a  mit gondol a világról, hiszen ami
                     Erről kezdetben nagyon keveset  csecsemő agyában az ismeretek  előzetes elvárásaival megegyezik,
                     tud, de elméje szinte azonnal  és a képességek; hogy mikortól  azt hamar megunja, amit viszont     PS
                     nekilát a feladatnak, és rövid idő  értenek meg a babák bizonyos  váratlannak, meglepőnek tart,
                     alatt rengeteg információt elsa-  dolgokat (például azt, hogy ha  azt sokáig hajlandó nézni.
                     játítva, egyre jobban megisme-  ugyanazt az eseményt mások  Még pontosabb betekintést
                     ri az őt körülvevő tárgyi világot,  más szögből látják, többet vagy  enged a baba gondolataiba a
                     és egyre ügyesebben igazodik el  kevesebbet látnak; vagy olyas-  szemmozgáskövető berendezés,
                     szociális környezetében. Az ér-  mit, hogy egy bizonyos tárgy  ami egy olyan különleges kamera,
                     telmi fejlődés egyik legnagyobb  használata mire szolgál), milyen  amely képes rögzíteni, hogy a
                     paradoxona, hogy bár a csecse-  tényezők segítik őket a megis-  baba a kép mely pontjára fókuszál.
                     mő igencsak szegényes „eszköz-  merésben, a dolgok megérté-  Ezzel a módszerrel részleteiben fel
                     tárral”, kezdetleges emlékezeti  sében?                     lehet tárni azt, hogy a csecsemőt
                     és figyelmi képességek birtoká-  Nagyobb gyerekeknél (2  a látottakból pontosan mely

                     ban vág neki e feladatnak, még-  éves kortól) gyakran használ-  részletek érdeklik, vagy mire
                     is hihetetlen tempóban sajátít-  ják az utánzás módszerét annak  figyel oda, miközben mások


                     ja el az emberi környezetbe való  megfigyelésére, hogy bizonyos  megfigyelésével tanul.
                     beilleszkedéshez szükséges tu-  helyzetekből milyen elemeket
                     dást. Gondoljunk csak például a  jegyeznek meg, és milyen felté-
                     beszéd képességére, vagy arra,  telek mellett utánozzák azokat.      Pedagógia
                     hogy hányféle eszközt, tárgyat  Az utánzásos helyzetek vizsgála-  – természetesen
                     tanul meg elkülöníteni és meg-  ta általában fejlett mozgáskoor-
                     felelő módon használni a baba  dinációs képességeket igényel,   Bizonyára ön is észrevette
                     élete első éveiben.           így a kisebb babáknál többnyi-  már, hogy amikor egy babához
                       Ez az állatvilágban példa nél-  re nem alkalmas arra, hogy ta-  beszél, hajlamos megváltoztatni
                     küli teljesítmény csak azért le-  nulási folyamataikat vizsgál-  a hangszínét, és erősebb hang-

                     hetséges, mert a csecsemő el-  juk. Nézni, figyelni azonban már  súlyozással, felfelé ívelő hang-
                     meműködését a természet  egy újszülött is tud; így a fi ata-  lejtéssel beszélni. Ezzel nincsen
                     számos olyan „trükkel” áldotta  labb csecsemőknél gyakori kí-  egyedül: az emberek – és főleg
                     meg, amelyek képességeinek  sérleti eljárás, hogy képeket, je-  a szülők – nagy része hasonlóan
                     nyilvánvaló korlátai ellenére is  leneteket mutatnak nekik, s azt  cselekszik, ezt a beszédet hívjuk

                     lehetővé teszik a szükséges tu-  rögzítik, hova figyelnek, mit tar-  dajkanyelvnek. A babák pedig
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78