Page 79 - Hungarian Golf Magazin 2013/2.
P. 79

sportágat választott és nem olyan eredménye-
                     ket ér el, amikre egyébként képes lehet. Ilyen
                     helyzetben például kifejezetten ajánlatos sport-
                     pszichológus szaktanácsát kérni, aki bizonyos
                     felmérést követően olyan irányba orientálja az
                     illetőt, ahol kiteljesedhet.

                     Hány éves kortól
                     versenyezzünk?


                     Ez sportágfüggő. Az úszást vagy a korcsolyázást
                     már kisgyermekkorban el lehet kezdeni, hogy ké-
                     sőbb olyan minőségi fejlődést érhessünk el, amivel
                     akár egy országot képviselhet valaki az olimpián.
                     Fejlődéslélektan szempontjából tinédzserkor-
                     ban éri el a versengés motiváció a tetőfokát,
                     ezért ekkor csúcsteljesítményeket érhetünk el a
                     gyerekeknél. A sportpszichológiát már tizenhá-
                     rom éves kortól bőven használhatjuk, a gyere-
                     kek megértik a lényegét és kellő odafi gyeléssel
                     már sikereket is elérhetünk vele.
                     Azonban az első szempont, hogy maradjon meg
                     gyermeknek a gyerek. Élvezze a sportot, és játé-
                     kosan tanuljon, hogy a verseny okozta kudarcél-
                     mény ne vegye el a kedvét. Sokan azért hagyják
                     idő előtt abba a versenysportot, mert még lelki-
                     leg nem voltak rá készen, hogy feldolgozzák a
                     sikertelenséget. Ehhez kell egy korbeli érettség,
                     de a legfontosabb a psziché.

                     Edző és / vagy sportpszicholó-
                     gus? Melyik a fontosabb?


                     Mindkettő lényeges szerepet tölt be a sporto-
                     ló teljesítményének elérésében. Az edző olyan
                     technikai tanácsokkal tudja ellátni a verseny-
                     zőt, amire egy pszichológus tudásilag nem ké-
                     pes. Azonban a sportpszichológusnak olyan
                     mentális eszközei vannak, amire az edzők nin-
                     csenek specializálódva.
                     A legfontosabb az lenne, ha az edző és a pszicho-
                     lógus közösen építsen fel egy stratégiát, és így
                     egymás keze alá dolgozva készítenék fel a spor-
                     tolót, akinek a kitartásán és szorgalmán múlik
                     minden. Valójában a három személy együttes
                     munkája a mérvadó az érem elérése szempont-
                     jából. A legideálisabb, amikor egy edző keres fel
                     egy sportpszichológust, hiszen ilyen helyzetben
                     valószínűsíthető a megfelelő kooperatív munka.
                     Az idei nyolc magyar olimpiai bajnokból hét
                     dolgozott együtt sportpszichológussal, talán
                     ez elég meggyőző érv amellett, hogy milyen je-
                     lentős szereppel bír munkájuk. Nem fontosabb
                     egyik a másiknál, hanem egyszerűen a triász
                     adja meg a végső tökéletesedés esélyét.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84