Page 77 - Hungarian Golf Magazin - 2011/2.
P. 77
77
g
f
ol
hungarian golf
h
g
u
n
n
a
r
a
i
nagyvárosok közelében vagy frek- T
ventált (külföldiek által is közked-
N
velt) üdülőhelyeken.
E
M
S
A klub egy bizonyos termékvo-
nalat (szolgáltatást) kiemel, és arra
1
A költségcsökkentési stratégia koncentrálva építi fel üzleti tervét. Z
sikerének és kockázatainak klasszi- A stratégia alapelemei a követ-
kus példája az Egyesült Államok ún. kezők: D
public (önkormányzati vagy egyete- • Szolgáltatás hangsúlya: a klub
mi üzemeltetésű) golfpályái, ahol a az ön igényeire szabja szolgál- E
helyi önkormányzatok alkalmazott- tatását
jai tartják karban a gyepfelületet • Marketing hangsúlya: a klub ki-
és lecsupaszított szolgáltatásokkal, zárólag önnel törődik N
ugyanakkor nagyon alacsony áron • Specializáció: a szegmensben el-
(20-25 dollár ellenében) lehet gol- A megkülönböztető stratégia ismerten a legjobbnak lenni E
fozni. Hazánkban ilyen jellegű golf- alapelemei a következők: • Kiaknázott versenyelőny: a
pálya még nem üzemel. • A szolgáltatás hangsúlya: senki megkülönböztetés vagy a költ-
nem tudja jobban ségvezetés M
Differenciáló / • A marketing hangsúlya: tuda-
Több ok miatt választhatja egy
megkülönböztető tosan különbözni a versenytárs klub az összpontosítás stratégiá-
kluboktól, összetéveszthetet-
stratégia lennek lenni ját. Lehet, hogy egyszerűen nincs B
• Magas ár: ellensúlyozza a meg- elegendő forrása valamennyi pia-
A cél: minden lehetséges módon különböztetés magas költségeit ci szegmensen harcot indítani a ve-
megkülönböztetni magát a vetély- • Intenzív hirdetés és az eladás télytársai ellen. A másik, hogy erő- U
társ kluboktól, és a golfpiaci átlag- erőteljes ösztönzése feszítéseit egyetlen szegmensre
nál magasabb árban elfogadtatni a összpontosítva egyszerűbben ala- L
golfozókkal, hogy egyedi, senki más Összpontosító kíthat ki összhangot a stratégia és
által nem kínált előnyt nyújt a klub. a piaci helyzet között, és könnyeb- K
• A stratégia a „megkülönbözte- stratégia ben képes hosszú távon fenntarta-
tésre” épül ni megszerzett stratégiai előnyét.
• Egy vagy több olyan jellemző A cél: a piac egyetlen vagy né- Végül lehet, hogy a választott pia-
áll a stratégia középpontjában, hány szegmensére összpontosítva, ci szegmens olyan egyedi szükségle-
amelyek kiemelten hatnak a az előző két stratégia valamelyikére tet elégít ki, amely nehezen fér ösz-
golfozók értékítéletére támaszkodva a magas nyereséghá- sze más szegmensekkel, ugyanakkor
• Célja, hogy kifejezésre juttas- nyad elérése. Összpontosítani lehet: elegendő fejlődési teret nyit. Ennek
sa a klub különlegességét, ver- • klubtagsági vonalra (privát klu- tipikus példája egy városi golfpálya
senytársakkal szembeni külön- bok esetén) oktatói centrumának üzemelteté-
bözőségét (pl.: erős márkaimázs • greenfee vonalra (resort, se, ahol az oktatói centrum a szeg-
– Pannónia Golf & Country Club; country clubok esetén) mentum, a városi elhelyezkedés pe-
Royal Balaton Golf & Yacht Club • szálláshely biztosítására (resort, dig a kellő vendégkört biztosítja a
megkülönböztetett szolgálta- country clubok esetén) szegmentumban történő megfele-
tásminőség; magasabb szintű • egyéb programok, események lő specializáció eléréséhez.
kiszolgálás, magas minőségű szervezésére (country club)
golfpálya) • akadémiai golfoktatás vonalára R T.
1 Termékvonalnak nevezünk minden olyan szolgáltatáscsoportot, melyben a szolgáltatások csak kis mértékben térnek el egymástól.
– greenfee vonal (18 lyuk, 9 lyuk, par-3-as greenfee stb.)
– klubtagsági vonal (felnőtt, junior, senior stb. klubtagság)