Page 77 - Hungarian Golf Magazin - 2011/2.
P. 77

77




                                                                                                  g
                                                                                                      f
                                                                                                    ol
                                                                                      hungarian golf
                                                                                      h
                                                                                          g
                                                                                       u
                                                                                         n
                                                                                                n
                                                                                            a
                                                                                             r
                                                                                               a
                                                                                              i
               nagyvárosok közelében vagy frek-                                                                   T
               ventált (külföldiek által is közked-
                                                                                                                  N
               velt) üdülőhelyeken.
                                                                                                                  E
                                                                                                                  M
                                                                                                                  S
                                                                             A klub egy bizonyos termékvo-
                                                                           nalat  (szolgáltatást) kiemel, és arra
                                                                               1
                 A  költségcsökkentési  stratégia                          koncentrálva építi fel üzleti tervét.  Z
               sikerének és kockázatainak klasszi-                           A stratégia alapelemei a követ-
               kus példája az Egyesült Államok ún.                         kezők:                                 D
               public (önkormányzati vagy egyete-                            •  Szolgáltatás hangsúlya: a klub
               mi üzemeltetésű) golfpályái, ahol a                             az ön igényeire szabja szolgál-    E
               helyi önkormányzatok alkalmazott-                               tatását
               jai tartják karban a gyepfelületet                            •  Marketing hangsúlya: a klub ki-
               és lecsupaszított szolgáltatásokkal,                            zárólag önnel törődik              N
               ugyanakkor nagyon alacsony áron                               •  Specializáció: a szegmensben el-
               (20-25 dollár ellenében) lehet gol-  A  megkülönböztető  stratégia   ismerten a legjobbnak lenni   E
               fozni. Hazánkban ilyen jellegű golf-  alapelemei a következők:  •  Kiaknázott  versenyelőny:  a
               pálya még nem üzemel.           •  A szolgáltatás hangsúlya: senki   megkülönböztetés vagy a költ-
                                                nem tudja jobban               ségvezetés                         M
               Differenciáló /                 •  A marketing hangsúlya: tuda-
                                                                             Több ok miatt választhatja egy
               megkülönböztető                  tosan különbözni a versenytárs   klub  az  összpontosítás  stratégiá-
                                                kluboktól,  összetéveszthetet-
               stratégia                        lennek lenni               ját. Lehet, hogy egyszerűen nincs      B
                                               •  Magas ár: ellensúlyozza a meg-  elegendő forrása valamennyi pia-
                 A cél: minden lehetséges módon   különböztetés magas költségeit  ci szegmensen harcot indítani a ve-
               megkülönböztetni magát a vetély-  •  Intenzív hirdetés és az eladás  télytársai ellen. A másik, hogy erő-  U
               társ kluboktól, és a golfpiaci átlag-  erőteljes ösztönzése  feszítéseit  egyetlen  szegmensre
               nál magasabb árban elfogadtatni a                           összpontosítva egyszerűbben ala-       L
               golfozókkal, hogy egyedi, senki más   Összpontosító         kíthat ki összhangot a stratégia és
               által nem kínált előnyt nyújt a klub.                       a piaci helyzet között, és könnyeb-    K
                 •  A stratégia a „megkülönbözte- stratégia                ben képes hosszú távon fenntarta-
                  tésre” épül                                              ni megszerzett stratégiai előnyét.
                 •  Egy vagy több olyan jellemző   A cél: a piac egyetlen vagy né-  Végül lehet, hogy a választott pia-
                  áll a stratégia középpontjában,  hány szegmensére összpontosítva,  ci szegmens olyan egyedi szükségle-
                  amelyek  kiemelten  hatnak  a  az előző két stratégia valamelyikére  tet elégít ki, amely nehezen fér ösz-
                  golfozók értékítéletére    támaszkodva a magas nyereséghá-  sze más szegmensekkel, ugyanakkor
                 •  Célja, hogy kifejezésre juttas-  nyad elérése. Összpontosítani lehet:  elegendő fejlődési teret nyit. Ennek
                  sa a klub különlegességét, ver-  •  klubtagsági vonalra (privát klu-  tipikus példája egy városi golfpálya
                  senytársakkal szembeni külön-  bok esetén)               oktatói centrumának üzemelteté-
                  bözőségét (pl.: erős márkaimázs   •  greenfee  vonalra  (resort,  se, ahol az oktatói centrum a szeg-
                  – Pannónia Golf & Country Club;   country clubok esetén)  mentum, a városi elhelyezkedés pe-
                  Royal Balaton Golf & Yacht Club   •  szálláshely biztosítására (resort,  dig a kellő vendégkört biztosítja a
                  megkülönböztetett szolgálta-  country clubok esetén)     szegmentumban történő megfele-
                  tásminőség; magasabb szintű   •  egyéb programok, események  lő specializáció eléréséhez.
                  kiszolgálás,  magas  minőségű   szervezésére (country club)
                  golfpálya)                   •  akadémiai golfoktatás vonalára                    R T.

               1  Termékvonalnak nevezünk minden olyan szolgáltatáscsoportot, melyben a szolgáltatások csak kis mértékben térnek el egymástól.
                – greenfee vonal (18 lyuk, 9 lyuk, par-3-as greenfee stb.)
                – klubtagsági vonal (felnőtt, junior, senior stb. klubtagság)
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82