Page 76 - Hungarian Golf Magazin - 2011/2.
P. 76
Az év klubmenedzsere, 2009.
menedzsment 11.
Golfmenedzsment / Stratégiamenedzsment
Porter-féle alapstratégiák
A tavalyi évben indított Golf- Vegyük fel a fonalat ismét, és néz- Költségvezető stratégia (public
klub menedzsment cikksorozat ösz- zük meg, hogy milyen eszközök áll- golfpályák)
szefoglalása: a cikksorozat publiká- nak a klubigazgató rendelkezésére A cél: minél alacsonyabb költség-
lásával célom az volt, hogy a golf- a stratégiatervezés során. Az utolsó gel szolgáltatni, és ezáltal a golfpi-
klubok irányításának mikéntjét egy cikkben a Porter-féle 5 tényezős mo- aci átlagnál magasabb nyereséget
összefoglaló kézikönyvbe gyűjtsem, dellt elemeztük. Most vegyük górcső elérni. E stratégia alapelemei a kö-
és ezeket az információkat megosz- alá Michael Porter ajánlását az alap- vetkezők:
szam. A cikksorozat áttekinti a klub- stratégiák kiválasztására: • A golfpályafenntartás hang-
igazgatók 10 fő kompetenciaterüle- Három alapvető stratégiát külön- súlya: mindenkinél olcsób-
tét, melyben egy vezetőnek ottho- böztetünk meg, amit a magazin egy ban
nosan kell mozognia. A cikksorozat- korábbi számában bemutatott klub- • A marketing hangsúlya: a leg-
tal párhuzamosan május hónapban és golfpályatípusok függvényében alacsonyabb ár, kiváló érték a
a Magyar Klubigazgatók Szövetsé- választ meg a klubelnök vagy tulaj- golfozó pénzéért
gének ajánlásával megjelent a Golf- donos. A három alapstratégia vala- • A szolgáltatási kultúra: semmi
klub menedzsment című könyv is, melyikének kiválasztásával bármely cicoma, egyszerű, de nagysze-
mely megrendelhető a book.hcma. golfpálya sikeresen üzemeltethető. rű, szerény kivitelezés
hu oldalon. Az első a költségvezető straté- • Technológiai fejlesztés (új eljá-
A tavalyi évet általánosságban a gia, mely jellemzően alacsony költ- rások alkalmazása) a költségek
klubmenedzsment bemutatásával, ségvetésű pályák üzemeltetésénél csökkentése érdekében
a klubigazgató feladatainak össze- a legcélravezetőbb. A másik a diffe- • Az árcsökkentés támadó és vé-
foglalásával kezdtük, majd sorra vé- renciáló stratégia, amit mindenkép- dekező fegyver a piaci részese-
gigvettük a golfklubokat fajtájuk és pen magas minőséget képviselő klu- dés magas szinten tartása érde-
betöltött funkciójuk alapján csopor- boknak és pályáknak javasolt, míg az kében
tosítva. Ezt követően az üzleti terve- összpontosító stratégiát átlagos vagy • Alacsony nyereségrés, de magas
zéssel folytattuk, majd rátértünk a átlagon felüli minőséget nyújtó klu- klubtagsági és greenfee értéke-
stratégiamenedzsmentre, ahol a boknak érdemes követni azzal, hogy sítési szám
golfklubok helyzetelemzésével, jö- egy-két szolgáltatást kiemelve a golf-
vőbeni pozíciójukkal és az ehhez ve- piacon a legjobbat próbálják nyújtani. A költségvezető stratégia ott al-
zető út boncolgatásával fejeztük be A következőkben áttekintjük az egyes kalmazható, ahol stabil kereslet-
az évet. alapstratégiákat részletesebben is. tel számolhatunk, azaz jellemzően