Page 378 - Hungarian Golf Kincses Kalendárium 2010.
P. 378

golf
            hungarian golf kincses kalendárium 2010  Az év legolvasottabb
                                   pszichológiai írása






             Damian MacPherson:


             Az elme szerepe


            A kontroll








            Gyakran kérdezik tőlem, hogy hogyan tud-  szinte semmi
            juk leküzdeni az idegességet és az aggodal-  esélyük nincs
            makat a golfpályán. Hogyan tudunk lenyu-  erre.
            godni és csakis a játékra koncentrálni?
                                                  De mi az oka a két csoport közti kiegyensúlyo-
            Hadd vázoljam fel azt, hogyan tud az elme leg-  zatlanságnak? A válasz valószínűleg hatalmas
            erősebben közbeavatkozni a játékban, gondolat-  következményekkel jár a játék alatt való viselke-
            kísérlet következik. Először is, képzeljük magunk  désre nézve is. A sofőröknek kevesebb a veszély-
            elé emberek két csoportját. Tíz személy az egyik  érzete annak ellenére, hogy sokkal nagyobb
            csoportban, tíz a másikban – nevezzük el az  veszélyben vannak, mint a repülő utasai, ugyanis
            egyiket A csoportnak, a másikat B-nek. Az A  birtokában vannak valaminek, amit úgy hívnak,
            csoport két órás repülőútra készül, a B csoport  érzékelt kontroll. Ez azt jelenti, úgy érzik, ők
            két órás autóútra.                    személyesen kontrollálni és befolyásolni tudják
                                                  a helyzetet, amelyben vannak, míg a magasban
            Na mármost, az a kérdés, mely csoport tagjai
            a legidegesebbek? A válasz természetesen az,
            hogy az A csoport repülni készülő személyei
            sokkal feszültebbek, mint azok, akik autózni
            készülnek. Ám a következő kérdés az, hogy
            kinek kellene idegesebbnek lennie? Nos, bár-
            milyen furcsán hangzik, bizony az autósoknak
            kellene jobban izgulnia.

                        Miért?

            Mert az autósoknak statisztikailag sokkal
            nagyobb esélyük van arra, hogy valami baj törté-
            nik velük a két órás út alatt, míg a légi utasoknak



                                                  2
   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383