Page 205 - Hungarian Golf Kincses Kalendárium 2008.
P. 205
golf
hungarian golf kincses kalendárium 2008
a kiadásoknak a finanszírozásában szeretnénk segí- órára. Mindig csak annyi idejük van, hogy kiug-
teni. Erre fogunk keresni támogatót, aki odaállna e ranak a pályára és egy héten egyszer vagy, kétszer
mögé az akció mögé és azt mondja, neki megéri az játszanak. Egyre jobban élvezik a játékot, talán még
évente, hogy ezek a gyerekek a sapkájukon, pólóju- fejlődnek is kicsit, de az igazi fejlődés elmarad, mert
kon viseljék a cég nevét. Megér neki annyit, hogy nincsen kontroll. A legnagyobb hiba az, mikor gon-
ezek a gyerekek tudjanak szerelést venni, egyen sze- dol egyet egy játékos és kéri, hogy gyorsan javítsam
relésben járni, busszal utazni. ki a swingjét, mert lesz egy fontos versenye. Kijavít-
juk, de a versenyen nem megy jól a játék, mert amit
Hogyan kell kezelni a különböző tehetségű
vettünk még nem rögzült be. Ehhez sok gyakorlás
gyerekeket?
kell. Aki csak a tűzoltáskor jön, azzal nem tudok
Van Magyarországon egy alapvető probléma. A mit kezdeni. Lehet, hogy nekünk, edzőknek kellene
magyar játékosok általában nem szeretnek gyako- erőszakosabbnak lennünk a régi tanítványokkal.
rolni. Sokszor úgy kezdem a bemutatkozást, hogy Sajnos télen nem egyszerű a helyzet. Kellene Pest-
elmondom, a 18 órás felkészítő tanfolyam alatt re néhány benti edzés. A gödi általános iskolában
nem tudom megtanítani golfozni, csupán azt fo- gyerekeknek fölállítottam egy bázist, ahol az aka-
gom megmutatni, mik azok a technikák, amiket démiával tudunk majd dolgozni. Felszerelünk egy
ha megtanul, képes lesz a pályán egyedül is boldo- hálórendszert 5-6 elütővel. Heti három alkalom-
gulni, és el tud kezdeni játszani. Az oktatási órákon mal tudjuk majd a gyerekeket télen edzésbe fogni.
kívül a golfozók 70-80 százaléka nem üt egyetlen Videózás van minden órán, és közösen beszéljük
labdát sem. Így nagyon nehéz az oktató helyzete, meg, ki mit látott a nemzetközi sztárnál, hogyan üt,
mivel szinte minden órán újra, az alapoktól, kell valamint mit látnak, saját magukon, milyenek az
kezdeni a felkészítést. Mindenkit arra buzdítok, ütéseik és mik a hibáik.
töltsön el legalább annyi időt a pályán egy héten
Milyen egy jó edző?
egyedül is, mint amennyit az edzővel. Vannak kele-
ti országokból tanulóink, akik rengeteget gyakorol- Következetes. Tudnia kell, kinek mit tanított ed-
nak edzéseken kívül. Ők már tudják, hogy tenni kell dig, és mik voltak a tanítvány fő hibái. Naplót kell
azért, hogy valami sikerüljön. vezetni, mert különben nem sikerül fejben tartani.
Az edző azért nem tud minden pici hibánál oda-
Fontos a szorgalom, a kitartás és az elhivatottság ugrani a tanítványához, hogy kijavítsa a hibáit.
ahhoz, hogy valaki jó játékos legyen. Erre az egyik Mindenkinek meg kell tanulnia egyedül felismer-
legjobb példa Herr Tamás, aki az elmúlt két évben ni a hibáit és, kijavítani azokat. Meg kell tanítani
betartotta, amiket mondtam neki. Folyamatosan mindenféle ütést a játékosoknak, hogy ki tudják
gyakorol egyedül is, így nagyon sokat fejlődött, választani melyik az, amikre érzékenyek, amik job-
rendkívül rövid idő alatt. Rolandon kívül még sen- ban mennek nekik. Ha elmegy az ütés, ki tudják
kinél nem tapasztaltam ilyen gyors fejlődést. javítani egy másikkal.
Milyen edző ön? Hogyan próbál segíteni, ha látja, hogy egy ta-
nítvány hiába próbálkozik, nem sikerül neki?
Ellentétben Csikós Gábor kollégámmal, aki egy ki-
csit katonásabb, én több lazaságot engedek meg. Hiába érzi úgy, hogy már mindent megtett, de még
Humánusabb vagyok, és azt érzem, egy feszült nap nincs eredmény, csak várni kell. Előbb vagy utóbb
után nem kell még a pályán is feszült állapotot te- ki fog alakulni. Nem lehet mindig elvárással kimen-
remteni, mert az elriasztja a játékosokat. ni a pályára, mert soha nem fog úgy teljesíteni,
ahogyan szeretne, és az elkeseríti, elveszi a kedvét
Mennyire tartja a kapcsolatot régi tanítvá-
a játéktól. Az elvárások mindig nagyobbak a tudás-
nyaival?
nál. Versenysportolónak már lehetnek elvárásai, de
Sajnos nagyon kevesen jönnek vissza ellenőrző egy amatőrnek nem.
203