Page 158 - Hungarian Golf - Kincses Kalendárium 2015.
P. 158

158  hungarian golf







                                                            is tudnak játszani. Nincs olyan külföldi, aki beül
               TEHÁT, HA JÓL ÉRTEM, AZ ÉLETPÁLYA MODELL  a buszba és egy órát utazik, játszik pár órát,
               RÉSZEKÉNT, BIZTOSÍTANI KÉNE A JUNIOR ÉS A  aztán visszautazik egy órát. De ez nem csak a
           Ú   MID-AM STÁTUSZ KÖZÉ EGY ÁTHIDALÓ KOR-        külföldieknél jelent problémát. Mivel golfozó-
               CSOPORTOT?
                                                            ink 80-90 százaléka fővárosi, a gyerekek ön-
                                                            állóan nem is tudnak kimenni a pályára, csak
           J        ontosan! A szövetség felvehetné a kap-  szülővel. Igazi kalandpark és logisztikai bravúr
           ER P csolatot a Testnevelési Egyetemmel, vagy  a srácok kijuttatása a pályára. Itt van például
               egy nyelvekre specializálódott magániskolával,  a Jason Day esete, akinek csak egy ugrásnyi-
               vagy akár az IBS-sel, ahogy az működött a 70-
                                                            ra volt a golfpálya. Ezt szó szerint kell érteni,
               es években a vízilabdások esetében. Ezeknek  mivel neki csak egy kerítést kellett átugrania,
               a kiváló sportolóknak holnapután is meg kell  hogy golfozhasson. Jason Day maga mondta,
               élni valamiből, amikor már nem a sporttal fog-  hogy „ha a szüleim nem volnának, nem lennék
           T   nak foglalkozni. A rendszer pedig eszerint irá-  golfozó”. Ez egy tragikus mondat, mert a spor-
               nyította őket, így az élsportot összekötötték a  toló nem azért sportol, hogy világot lásson,
           N   tanulmányi eredményekkel. És nézd meg őket,  hanem hogy kitörjön. Ehhez viszont elérhető-
                                                            vé kell tenni a golfpályákat, hogy a gyerekek,
               azóta mind jogászok és doktorok lettek.
                                                            a tehetséges gyerekek ne egy órát utazzanak
           I   AKÁR CSAK A LEE WEESTWOOD AKADÉMIÁN,  szülői felügyelettel, csakhogy megmutathas-
               AHOL TANULMÁNYI EREDMÉNYHEZ KÖTIK A  sák magukat. Ezzel pedig vissza is tértünk az
               GOLFOZÁST. EZT KELLENE ITTHON IS MEG-        eredeti gondolathoz, az „open door” és a te-
               VALÓSÍTANI?                                  hetségek felkarolásának gondolatához. Ha
                                                            akadémia van, játékos is kell hozzá, ha pedig
                  gen! Itt van Csicsi példája. Leérettségizett  gyerek kevesebb van, felnőtt is kevesebb lesz,
               I és eldöntötte, hogy nem megy amerikai  és így tovább. A golffogyatkozás idején ez már
               egyetemre, hanem profi golfozó lesz. Jelen  csak így szokott lenni.
               pillanatban ő a fáklya a magyar golfsportban,
               mindenki őrá hivatkozik, minden gyerek őt  A SZISZTÉMA ÁTALAKULÁSÁNAK SZÜKSÉ-
               nézi, ő a pozitív példa. Erre nagyon szépen föl  GESSÉGÉRŐL BESZÉLTÜNK. MI A VÉLEMÉNYE
               lehetne építeni egy tehetséggondozást. Mert  AZ EDZŐKRŐL?
               ha ő European Tour játékos tud maradni, ebből
               nagyon szépen meg tud élni, ha viszont nem,     tt van az edzőnk, Martin Cummings, aki
               akkor lehetőséget kell neki biztosítani, hogy  I pont olyan jó, mint Tom Burnett. Mindkét
               mint az első magyar golfzseni, oda kerüljön,  említett úriember klasszis. Nem úgy zajlik náluk
               ahová a jelenlegi státusza predesztinálja. De  az edzés, hogy: „gyere, kisfiam játszunk egyet”.
               ez nem csak Csicsire vonatkozik, mindenkit  Kialakult módszereik, bevett gyakorlataik van-
               menedzselni kell egyénileg és korosztályon-  nak, TrackMan és putting radar segítségével a
               ként is. Ez egy nagyobb ívű munka. Svédor-   gyakorlatokat pedig évről évre fölveszik vide-
               szág, ahol hat-hét hónapot lehet csak gol-   óra, amit aztán összehasonlítanak. Az edzések
               fozni, nagyon jó játékosokat tud adni. Miért?  napokra lebontott, leírt forgatókönyv alapján
               Mert megteremtik a lehetőséget a játékosok  működnek, a gyerekek játékát pedig célirá-
               számára. A másik furcsa helyzet a következő:  nyosan mérik a par kettes versenytől, a puttig.
               beszélhetünk itt gyakorlópályáról, edzőtábo-  Így Martin, miután minden adatot kielemez
               rokról, golfot övező infrastruktúráról, ma Bu-  tavasszal vagy ősszel, az edzés kezdete előtt
               dapestre van kihegyezve az egész ország. Az  elmondja a játékosnak, miben érzékelt fejlő-
               ország minden működő elemét a közhivata-     dést, mire kell odafigyelnie, és milyen pszichés
               loktól kezdve a tömegsportig ez működteti. Mi  problémákat lát. Mit csinál? Ad a gyereknek
               nincs egyedül Budapesten? Golf! Tudom, van  fogódzót. Világklasszis edző? Bentlakásos kör-
               Lőrinczen gyakorlópálya, Budán az Academy,  nyezet? Verseny a gyerekek között? E feltételek
               és ezek nagyszerű dolgok, de golfpályát, olyat,  nélkül nem beszélhetünk előrelépésről.
               ami 18 szakaszos és a versenycélokat szolgál,
               egy órán belül nem találni sem Budapesten,
               sem pedig a város vonzáskörzetében. Mivel tö-
               megsportot csak Budapesten tudsz csinálni,
               szükség van központosításra, ahol a külföldiek
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163